IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Projektklynge: Bits & Bricks 
Kursusnavn (engelsk):Project Cluster: Bits & Bricks 
Semester:Efterår 2005 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:10 
Maks. antal deltagere:20 
Formelle forudsætninger:Projektklyngen er desværre aflyst pga. manglende lærerkræfter.

Kendkab til designprocesser og designmetoder som det kan erhverves på kurserne i f.eks Interaktionsdesign eller Konceptudvikling af multimedieproduktioner, eller tilsvarende. 
Læringsmål:Projektklyngens overordnede mål er at udforske sammenspillet mellem arkitektur og ineraktionsdesign.

Projektklyngen gennemføres sammen med studerende, forskere og undervisere på Kunstakademiets Arkitektskoles Institut for Design og kommunikation.
 
Fagligt indhold:Grundlæggende temaer bliver introduceret i begyndelsen af forløbet, planlagt i et samarbejde med ITU, DTU, CDF og gennemført i form af seminarer, forelæsninger og litteraturstudier.
Gennemgående i perioden skal de studerende løse en projektopgave, der belyser et afgrænset tema. Opgaven kan være en løsningsorienteret opgave, en analyse opgave, et essay, installationer m.m.
Opgaven kan løses af grupper - meget gerne bestående af en blanding af studerende fra KA og ITU.


Eksempler på temaer:

Pervasive computing, interaktiv design - interaktiv arkitektur
Pervasive computing, som betyder, at IT fra at være forbeholdt de elektroniske medier nu trænger ind i alle objekter. Computeren forsvinder så at sige fra skrivebordet og bliver ¿allestedsnærværende¿ i de forbrugsgoder, vi omgiver os med. Der tales om intelligente objekter, der udveksler information med hinanden og med omgivelserne. Der udvikles en ny type interaktiv design, interaktiv arkitektur og by. En ny designmetode opstår deraf: Den objektorienterede projektering.


Den digitale bygningsmodel
Den digitale model får en stadig mere central placering i design processen. Hvordan opbygges og anvendes den digitale model som medie for arkitekten? Ofte stræbes efter at give modellen et skær af realisme, der snarere lukker frem for at åbne for fortolkninger og nye muligheder. Hvordan ser den digitale bygningsmodel ud som mulighedsrum for arkitekter. Og hvordan kan denne model blive et kommunikationsredskab mellem arkitekter og de øvrige partnere i byggebranchen (ingeniør, bygherre, myndigheder, borger m.m.).


Digitale designværktøjer
Topologioptimering er en iterativ metode baseret på Finite Element. Metoden anvendes til at finde den optimale topologipå et klart defineret problem f.eks. konstruktioners geometri, design af materiale, mekanismer, metoder til at styre lys- og lydafbøjning, funktionsoptimering m.m.
Genetisk Design bygger på genetiske algoritmer, som efterligner biologiske processer som f.eks. arveegenskaber, naturlig selektion, mutationer og rekombination af egenskaber.
Designerens rolle udvikles fra at være én, som påtvinger verden former, til én, der kontrollerer de processer, som åbner for, at nye former kan opstå.

Arkitektur i og for cyberspace
Studier af relationerne mellem det digitale og det materielle indebærer også studier af den type arkitektur, der udelukkende skal leve i cyberspace, den virtuelle arkitektur. Efterspørgslen efter virtuel arkitektur er stor fra bl.a. computerspil, film, fjernsyn, 3D-webdesign, udstillinger m.m. Der er ikke alene tale om et nyt beskæftigelsesområde for arkitekter, men også om et område, der skal udforskes for bedre at forstå de nye vilkår for den ¿materielle arkitektur¿.

Informationsarkitektur
IT bliver i stigende grad en uadskillelig del af arkitektur. Sammenspillet mellem det materielle og det immaterielle kommer til at få en central betydning. Med Augmented Reality forsvinder sondring mellem det virkelige og det virtuelle for at give plads til informationsarkitektur, hvor det materielle og det virtuelle kombineres.

Fra virtuel model til haptisk virkelighed
Hvordan bestemmes formen og rummet i design processen når udformning i stigende grad bygger på digitale modeller? Hvordan vælges og vægtes de parametre som bestemmer stof, skala, sted i transformationen fra den digitale model til den fysiske virkelighed?

Rapid Prototyping
Rapid Prototyping er den hurtige fremstilling af komponenter til demonstration, til forskellig vurdering eller til afprøvning. Typisk anvender Rapid Prototyping ¿3D-plottere¿ til fremstilling af komplekse 3-dimensionale objekter direkte fra CAD-modeller.
Under udviklingen af Rapid Prototyping ændres designmetoden. Design og produktion tenderer en sammensmeltning. På længere sigt er det selve byggeprocessen, der bliver ændret hen imod en informationsstyret, automatisk produktionsproces.


N.B. Da projektklyngen udbydes som et kursus på Arkitektskolen forløber det helt frem til og med december. Man kan derfor kun tilmelde sig med 16-ugers projekter.  
Læringsaktiviteter:

OBS! Du skal tilmelde dig denne projektklynge på samme måde som du normalt tilmelder dig et kursus, men bemærk:


  • Tilmeldingen udløser ikke bindende kursustilmelding (kun relevant for kandidatstuderende)
  • Du kan tilmelde dig projektklyngen som en fjerde aktivitet (udover 3 kurser).
  • Inden fristen for tilmelding til 12-, 16-, 4-ugers projekter eller specialer/afsluttende projekter skal du/gruppen oprette jeres selvstændige projekt i projektbasen. Se tilmeldingsfrister her http://www1.itu.dk/sw707.asp
  • Projektklyngen kommer ikke til at figurere på dit eksamensbevis. Det gør til gengæld det projekt som du ¿ på baggrund af projektklyngen ¿ opretter i projektbasen
  • Enkeltfagsstuderende på Åbent Universitet og gæstestuderende, der er interesseret i projektklyngen, bedes kontakte Studiekontoret på tlf. 72 18 52 05.
Første møde i projektklyngen annonceres via mailinglisten.
Gruppedannelse foregår herefter. Via kursusmailinglisten annonceres det, hvornår der samles op på gruppedannelse. For at komme på mailinglisten, er det en forudsætning at du har tilmeldt dig projektklyngen.


---
English version:

Please notice! You sign up for this project cluster as if it was a ¿normal¿ course. But please remark:

  • enrolment in a project cluster is not considered a binding course registration (only relevant to MSc students)
  • You can register for a project cluster as a fourth activity (besides of three courses).
  • You/your group have to register your project in the Project Base before the deadline for 12 week, 16 week, 4 week projects or theses/final projects. Please find the deadlines here http://www1.itu.dk/sw923.asp
  • The project cluster will not appear on your diploma. But the project that you register in the Project Base will of course appear when you have passed the exam.
  • Single-subject students at Open University and guest students from other universities interested in the project cluster, please contact the Student Administration Office, phone +45 72 18 52 05.
First meeting and forming of groups will be announced via the mailinglist.
If you have registered for this project cluster, you will automatically be on the course mailinglist.
 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur


 

Litteratur udover forskningsartikler:  
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
09.00-12.00 Forelæsning ITU