Kurset består af 4 \"søjler\", hvoraf de tre første vægtes:
De to førstnævnte søjler benyttes som indgang til udvikling af overordnede betingelser, design (principper) samt krav (tekniske, organisatoriske og arbejdspraksisrettede) m.m. til IT i den valgte organisatoriske kontekst. Den tredje søjle omhandler design og udvikling af IT-anvendelser. Den fjerde søjle omfatter en afklaring af eksisterende standard IT-systemer inden for det udvalgte fagområde.
Kursusformen er en blanding af forelæsninger og oplæg, øvelser i grupper, fremlæggelser af grupperne (resultater fra deres case, oplæg om udvalgt litteratur) og vejledning af grupperne (ift. deres case og deres oplæg). Kurset og øvelsen/casen skal metodisk være bygget op omkring en praktisk forundersøgelse i en organisatorisk kontekst, dvs.:
Mundtlig prøve på basis af udarbejdet rapport (afleveringsopgave, der eksamineres mundtligt).Ved prøven skal den studerende redegøre for sammenhænge mellem pensum (teori) og øvelsen/casen.
Keld Bødker, Finn Kensing, Jesper Simonsen: \"Professionel IT-forundersøgelse - grundlaget for bæredygtige IT-anvendelser\", 2000 Samfundslitteratur.
Jesper Simonsen (red.) \"Artikelsamling til kurset Systemudvikling i organisationer\" (Samling af 12 artikler. Kan købes i RUCs boghandel)