IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Situationelle metoder til digitale studier 
Kursusnavn (engelsk):Situational Methods for Digital Studies 
Semester:Forår 2010 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:20 
Forventet antal deltagere:25 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Det er en forudsætning at de studerende, der vælger dette kursus har kendskab til hvad der udgør dataindsamlingsteknikker som fx interview og observation samt til basale forskelle mellem videnstraditioner, der bygger på hhv kvalitative og kvantitative metoder.
 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

- Identificere et interessant og operationaliserbart forskningsspørgsmål på baggrund af en introduceret case og besvare dette ved hjælp af kvalitative data.
- Forberede og udføre observationer og interviews med særligt fokus på teknologiers rolle i den sociale praksis.
- Analysere de indsamlede kvalitative data og forholde sig til kvalitative data og feltsitet som analytiske konstruktioner.
- Identificere interessante fund og præsentere dem mundtligt og skriftligt.
 
Fagligt indhold:Kurset er en introduktion til metoder til kvalitativ dataindsamling og analyse. De teoretiske og analytiske inspirationer er etnografi og videnskabs- og teknologistudier (STS). På kurset lærer de studerende ved hjælp af interviewteknik, observation, dokumentanalyse, aktørnetværksteori og situationel analyse at skabe viden og indsigt om teknologianvendelse i konkrete hverdagssituationer.

Det er et væsentligt udgangspunkt at metoder ikke er neutrale værktøjer, men er med til at forme den verden, der undersøges. I en naturvidenskabelig sammenhæng kaldes denne sammenhæng mellem metoder og resultater for ‘bias’, indenfor etnografi og STS er det, at dataindsamleren er placeret midt i hvor tingene sker, en særlig kvalitet ved metodeapparatet. Med til at anvende metoderne hører derfor en forståelse for sammenhængen mellem hvordan metoderne ‘virker’ i konkrete situationer og deres teoretiske fundament/den sammenhæng de er udviklet i. Det videnskabsteoretiske fundament for metoderne vil derfor også blive diskuteret.

I løbet af kurset skal de studerende afprøve metoderne gennem et minifeltarbejde i en konkret praksis, hvor der anvendes teknologi. De sociale effekter af teknologien beskrives og analyseres i grupper ved hjælp af de tilgange, der fremlægges på kurset.  
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

---------
Information om studiestruktur
Dette kursus er en del af DDK-specialiseringen Social og kulturel it, som du kan finde beskrevet her:
Specialiseringer på DDK

For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDK's obligatoriske moduler, og desuden
gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag.
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler:Clarke, A. (2005). Situational analysis : grounded theory after the postmodern turn. Thousand Oaks, Calif. ; London: Sage.

Hammersley, M. & Atkinson, P. (1995). Ethnography. Principles in Practice. London, pp. 1-19.

Hine, C. (2009). How can Qualitative Internet Researchers Define the Boundaries of their Projects? In: Markham, A. N. & Baym, N. K. (eds.). Internet inquiry : conversations about method. London: SAGE.

Vallgårda, S. & Koch, L. (2008). Research Methods in Public Health. Gyldendal Akademisk.

 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 08.30-10.30 Forelæsning ITU 2A20
Tirsdag 10.45-12.45 Øvelser ITU 2A20

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2010-05-18 Før kl. 15 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret (2E)
2010-06-07 Kontakt kursusansvarlig for individuelt tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 3A12
2010-06-08 Kontakt kursusansvarlig for individuelt tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 3A12
2010-06-09 Kontakt kursusansvarlig for individuelt tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 3A12
2010-08-20 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered
2010-08-23 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered
2010-08-25 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered