IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Forandringsledelse 
Kursusnavn (engelsk):Change Management 
Semester:Forår 2016 
Udbydes under:Master i It-ledelse (ilm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:25 
Maks. antal deltagere:35 
Formelle forudsætninger:Kursusspærring
Vær opmærksom på, at der er kursusspærring mellem dette kursus og kurset "Personlig ledelse og forandringsledelse". Det vil sige, at du ikke kan tilmelde dig dette kursus, hvis du tidligere har taget "Personlig ledelse og forandringsledelse".

Der er ingen formelle forudsætninger, men det anbefales at man har relevant erhvervserfaring ligesom det anbefales, at man har erfaringer med organisatoriske ændringer. 
Læringsmål:Efter kursus skal den studerende kunne:
• Forklare en række forskellige ændringsstrategier og anvende dem i tænkte situationer
• Reflektere over ændringsledelsen i udvalgte situationer
• Reflektere over forholdet mellem teori og praksis på ændringsledelsesområdet
• Identificere mangler i ændringshåndteringen i konkrete situationer, og foreslå forbedringer
• Identificere egne styrker og svagheder som ændringsleder eller ændringsagent 
Fagligt indhold:Ændringsledelse drejer sig om udvikling af både virksomheden og dens medarbejdere. Omverdenens krav, behov og vilkår ændrer sig konstant. God ændringsledelse er hele tiden at sikre den tilpasning af organisationen, der er nødvendig. (Peter F. Drucker, The Practice of Management.)

Ledelse foregår på flere niveauer (det institutionelle niveau, det administrative niveau og det operative niveau) Kurset vil beskæftige sig med ændringslederens rolle og opgaver på alle tre niveauer og med særlig fokus på den ændringsmæssige kontekst.

Emner vil fx være:
1. Overblik over ændringsperspektiver, diagnose af ændringsproblemer
2. Ændringers natur og hvordan vi kan erkende dem
3. Ledelsesroller og håndtering af modstand
4. Teknikker til at etablere det nødvendige ledelsesrum
5. Forandringsledelse og implementeringsstrategier
6. Forandringsledelse og ændringsstrategier
7. Teknikker til ændring af adfærd, kultur og samarbejdsformer
8. Håndtering af kaotiske ændringsprocesser
9. Autoritativ ændringskommunikation
10. Motivation og konflikthåndtering
11. Teknikker til håndtering af radikale og innovative ændringer
12. Resonant og tillidsbaseret ændringshåndtering
13. Etablering af ejerskab, dybdeimplementering og forankring af ændringen i kulturen
14. Transformationsledelse og dilemmahåndtering
15. Ændringslederen som innovator og fornyer 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og lejlighedsvise øvelser

Undervisningen består af en blanding af forelæsninger, selvstudium, gruppediskussioner og øvelser. Der anvendes cases, der beskriver en konkret ledelsessituation. Spørgsmålet er så: Hvis du var leder, hvad ville du så gøre i denne situation? Spørgsmålet diskuteres ud fra såvel litteraturen som praktiske erfaringer.

Varianter: Man diskuterer en aktuel ledelsessituation. Man skal forelægge sin plan, som om det var til en gruppe medarbejdere, eller til en bestyrelse. Man skal analysere ledelsesmønstret på en arbejdsplads (fx ens egen eller en anden) og foreslå ændringer. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:D22: Aflevering med mundtlig eksamen suppleret af aflevering., (7-scale, external exam)

4-5 siders synopsis som oplæg til efterfølgende mundtlig eksamen. Synopsis kan udarbejdes i grupper (max antal studerende pr. gruppe oplyses inden kursusstart). Afleveringsfrist for synopsis ses i TimeEdit.

Den mundtlige eksamen foregår individuelt. Eksamens varighed er 30 minutter pr. eksaminand.  

Litteratur udover forskningsartikler:TBA.Der vil blive udleveret elektronisk dokumentation dækkende hele kursusforløbet indeholdende foils fra forelæsningerne, en lang række udvalgte artikler, kapitler fra bøger, cases mm., alt sammen hyperlinket i en struktur der gør det hurtigt at tilgå materialet.