Kursusnavn (dansk): | Videnskabsteori |
Kursusnavn (engelsk): | Philosophy of Science |
Semester: | Forår 2014 |
Udbydes under: | Bachelor i digitale medier og design (bdmd) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 12 |
Forventet antal deltagere: | 60 |
Maks. antal deltagere: | 70 |
Formelle forudsætninger: | Optagelse på bacheloruddannelsen i Digitale Medier og Design. |
Læringsmål: | Efter kurset skal den studerende kunne:
Identificere og redegøre for centrale, udvalgte videnskabsteoretiske positioner
Redegøre for relevante teoretiske perspektiver på teknologi, med særligt fokus på samspillet mellem teknologi, den studerendes linjespecifikke fagområde og teknologiens bredere kontekst.
Analysere og diskutere en væsentlig problemstilling i samspillet mellem teknologien og dens omgivelser, fx af politisk, etisk, filosofisk, historisk eller samfundsmæssig karakter.
Udvælge relevante begreber fra pensum og anvende disse begreber kritisk i en undersøgelse af en udvalgt problemstilling |
Fagligt indhold: | Kurset introducerer klassiske videnskabsteoretiske positioner og diskussioner i relation til filosofihistorien. De videnskabsteoretiske positioner og filosofiske perspektiver som DMD-uddannelsens faglighed vokser ud af vil blive tildelt særlig opmærksomhed. Derudover vil udvalgte teoretiske perspektiver på teknologi gennemgået.
Kurset består af to hovedblokke:
1. Klassisk og nyere videnskabsteori
2. Diskussioner af videnskabsteori i relation til temaer af relevans for DMD uddannelses fokusområder.
Den første blok introducerer videnskabsteori som filosofisk disciplin og gennemgår udvalgte centrale videnskabsteoretiske positioner og begreber og disses plads i filosofihistorien. Her introduceres klassiske videnskabsteoretiske positioner og diskussioner som positivisme, falsifikationisme, paradigmeskift, socialkonstruktivisme og aktør-netværksteori.
I den anden blok vil fokus være på videnskabsteoretiske temaer af særlig relevans for DMD-uddannelsens. I kursets anden halvdel diskuteres emner som teknologi i brug, hacker kultur og copyright, cyborgs og teknologi og overvågning. I samspil fokuserer to blokke på at fremlægge og diskutere vigtige perspektiver på interaktioner og relationer mellem teknologi og omgivelser, samt at identificere og præcisere centrale problemstillinger i relation til teknologi og teknologiudvikling. |
Læringsaktiviteter: | 12 forelæsninger og 12 øvelsesgange 12 forelæsningsgange + 12 øvelsesgange (+ vejledning)
Kurset forløber som forelæsninger som efterfølges af øvelseslektioner.
Øvelseslektionerne efter forelæsninger vil blive benyttet til, at de studerende arbejder med deres selvvalgte emne. Endelig vil der i øvelserne blive arbejdet videre med teorier og perspektiver fra forelæsningerne.
Information om studiestruktur
Dette kursus indgår på sjette semester på bacheloruddannelsen i digitale medier. |
Obligatoriske aktivititer: | Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./ There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur Individuel opgave. Omfanget af det skriftlige arbejde er 10-12 sider pr. studerende.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | . |
| |