IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):IT-projektledelse 
Kursusnavn (engelsk):IT-project management 
Semester:Forår 2001 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:50 
Formelle forudsætninger:Grundlæggende programmering.
IT-platforme og IT-organisation (sideløbende) eller tilsvarende viden.
Kendskab til systemudvikling er en fordel, men ingen betingelse. 
Læringsmål:At give deltageren baggrund for i en senere jobfunktion at høste de første praktiske erfaringer med IT-projektledelse, enten som projektleder for mindre IT-projekter, eller som projektlederassistent.


Kurset har introducerende karakter, dvs. at der lægges vægt på at få belyst så mange aspekter af projektledelsesarbejdet som muligt, fremfor at gå i dybden med mange delemner.


Det vil være en fordel at have kendskab til systemudvikling. 
Fagligt indhold:Kurset fokuserer på IT-projekter, hvori udvikling af IT-systemer (typisk adm. systemer og informationssystemer) er et hovedelement. Særlige forhold ifm. styringen af udviklingen af indlejrede systemer, generelle værktøjer o.lign. inddrages ikke.


Kurset giver en forståelse for samspillet mellem de 4 væsentligste elementer i et IT-projekt:
<UL type=1>

  • Penge (hvor meget må det koste?)
  • Tid (hvornår skal det være færdigt?)
  • Viden (hvilken viden og kvalifikationer kan/skal hhv. modtagerorganisation og systemudviklerorganisation bidrage med, og hvilken viden skal disse tilføres i løbet af processen?)
  • Ønsket funktionalitet (bredt forstået, dvs. incl. arbejdsgange og opnåelse af forretningsmål)



    Kurset diskuterer, hvordan forskellige forudsætninger og valg hvad angår disse 4 parametre medfører forskellige risici for proces og resultat, afhængig af den konkrete kontekst.


    Kurset giver med baggrund i ovenstående en række praktiske metoder, værktøjer og anvisninger på, hvordan man styrer IT-projekter fra projektidé til evaluering af opnåelsen af de forventede forretningsmål.


    Efter kurset skal du ...
    <UL type=1>

  • kunne redegøre for, hvilke discipliner og aktiviteter, der indgår i ledelse af IT-projekter; samt i en konkret kontekst kunne foretage en analyse af, hvilke aktiviteter, der er kritiske i projektledelsen.
  • kunne redegøre for forskellige interesser ifm. et projekt.
  • på et overordnet plan kunne vurdere modenheden af såvel udviklerorganisation som modtagerorganisation.
  • kunne redegøre for opstillingen af en projektplan, der indeholder en beskrivelse af hvilke ressourcer, der i hvilke tidsrum skal producere hvilke resultater.
  • kunne opstille en overordnet plan for en projektorganisering, afhængig af projektkonteksten.
  • kunne opstille en overordnet plan for løbende kvalitetssikring og risikostyring af et projekt, samt redegøre for centrale fokuspunkter i forbindelse med kvalitetssikring og risikostyring.
  • kunne redegøre for centrale elementer ifm. indgåelse af kontrakt.
  • kunne redegøre for, hvordan der afgives løbende projektrapportering om fremdrift og økonomi, og hvordan økonomistyringen i øvrigt gennemføres.
  • kunne redegøre for, hvordan ændringsstyring håndteres.
  • kunne redegøre for centrale elementer i. projektprocessen ifm. ændringsstyring,opfølgning, korrigerende handlinger mv.
  • kunne redegøre for, hvordan ibrugtagning planlægges.
  • kunne redegøre for, hvordan det sikres, at de forventede projektgevinster realiseres, og projektets resultater og processer evealueres.
     
  • Læringsaktiviteter:

    Ugentlige lektioner samt udarbejdelse af synopsis (max. 12 sider) om en case. 

    Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

    Ved afslutningen af kurset afleveres en sammenfattende synopsis om et undersøgt konkret IT-projektledelsesforløb. Synopsis'en udarbejdes i grupper, som den enkelte gruppe hæfter fælles for.
    Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i den udarbejdede synopsis, men foregår individuelt. Der gives een samlet karakter til den enkelte studerende for synopsis og mundtlig eksamenspræstation.
    Ved evaluering af synopsis og mundtlig eksamen fokuseres på, om du som studerende er i stand til i konkret analyse at anvende begreber, teori mv. fra litteraturen; hvorimod der ikke lægges videre vægt på evnen til at reproducere eksamenspensum i sig selv.  

    Litteratur udover forskningsartikler:Hughes & Cotterell: Software Project Management (McGrawHill).
    Poul Staal Vinje: Projektledelse af systemudvikling (Teknisk Forlag).
    Udleverede artikler og noter.