IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Projektklynge: Crossmedia - medier på tværs 
Kursusnavn (engelsk):Project Cluster: Crossmedia 
Semester:Forår 2010 
Udbydes under:Bachelor i digitale medier og design (bdmd) 
Omfang i ECTS:15,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://blog.itu.dk/KF01-F2010/ 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:76 
Maks. antal deltagere:80 
Formelle forudsætninger:For at følge projektklyngen, skal den studerende have et personligt e-portfolio konstrueret i Wordpress. Den studerende kan bruge det e-portfolie, som blev opbygget som en del af kurset "Formidling, projektarbejde og webdesign" på uddannelsens første semester. Den studerende kan også vælge at oprette et e-portfolio på www.wordpress.com
 
Læringsmål:Efter at have fulgt den undervisning, der indgår i denne projektklynge kan du:

• redegøre for basale tværmediale funktioner i forskellige medieproduktsammenhænge
•analysere brugen af lyd- og billeder i digitale produktioner og omsætte analysen til både målbare og æstetiske oplevelseskvaliteter
• redegøre for strategier for hvilket indhold, der matcher hvilken platform
• analysere aspekter af teknologisk og indholdsmæssig divergens og konvergens
• analysere aspekter af de forretningsmodeller som er gældende for tværmedial indholdsproduktion
• designe og gennemføre en mindre, kvantitativ undersøgelse inden for fagets emne
• kombinere forskellige metoder i undersøgelsen af en faglig problemstilling
• designe og gennemføre en systematisk planlægning af en undersøgelse ved hjælp af et eller flere planlægningsværktøjer (flow chart, excel)
• anvende et værktøj (SPSS) til kodning og aflæsning af kvantitative data
 
Fagligt indhold:Projektklynge.
Dette er en projektklynge. Studerende, som tilmelder sig dette fag, skal også
registrere deres specifikke projekt i projektbasen. Projektklyngen som sådan vil ikke fremgå på dit eksamensbevis - det vil være projektets titel, der er registreret på beviset.

Information om studiestruktur
Denne projektklynge indgår på andet semester på bacheloruddannelsen i digitale medier.Se studieforløbet beskrevet her:
Bachelor digitale medier

Projektklyngens formål er at introducere til samspillet mellem forskellige medieteknologier, medieplatforme og indholdsformater, med fokus på aspekter af såvel konvergens som divergens og af analyse og indholdsudformning af tværmedialt indhold.

Projektklyngen trækker på første semesters introduktion til digitale mediers og mediegenrers særtræk, og på deres samspil, såvel teknologisk som indholdsmæssigt og i forhold til anvendelse.

Hvordan udvikles for eksempel digitale mobile kommunikationsteknologier i samspil med andre digitale platforme i forhold til formater, lyd- og billedindhold, æstetik og anvendelse?

Hvordan kombineres for eksempel spil, tv-underholdning, læring og nyheder på tværs af medieplatforme? Og hvordan integreres digitale mobile kommunikationsteknologier og deres særtræk i udviklingen af andre digitale kommunikationsmedier? Hvordan er samspillet mellem hardwareudviklere, indholdsproducenter og brugere i udviklingen af nye forretningsmuligheder og hvordan påvirker nye betalingsmodeller produktion og konsumption af medieindhold?
 
Læringsaktiviteter:

Vejledningsforløbet varer 14 uger og består af forelæsninger og øvelser to gange ugentligt. Forløbet er opdelt i temaer og det tilstræbes at én undervisningsgang ugentlig fokuserer på teoretiske og analytiske tilgange til kursets emne, og at én ugentlig undervisningsgang bruges til planlægning og gennemførelse af en medieanalyse og den kvantitative medieundersøgelse.

Efter et par ugers introduktion til teori og metode designer og afvikler I i grupper en mindre analyse af et tværmedialt fænomen. Denne aktivitet tjener primært som metodisk pilotprojekt for jeres eksamensprojekt, og denne analyse oploades i e-portfoliet, så underviserne kan tilgå det.

Efter første opgaves aflevering, afgrænser I i grupper en problemstilling, der tager udgangspunkt i et konkret mediefænomen, hvor samspillet mellem forskellige teknologier, platforme og/eller indholdsformater er tydelig og afgørende.

Udvikling, brug og betydning undersøges ud fra producent og/eller modtagerperspektiv ved hjælp af forskellige metoder, herunder en mindre kvantitativ spørgeskemaundersøgelse, der kodes og analyseres ved hjælp af SPSS.

Projektklyngens hjælpedisciplin er at lære jer at anvende dels værktøjer til projektplanlægning (flow chart, excel) og til anvendelse, kodning og analyse af kvantitative metoder (SPSS). En del af øvelsestimerne vil således foregå i computer lab.

Undervejs vil være en ekskursion til en relevant medieinstitution og sidste lektion og øvelsestimer afløses af et heldagsseminar, hvor I præsenterer jeres projekter for holdet og får kritik til brug for færdiggørelse af eksamensopgave.
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Projektrapporten skal uploades i den individuelle portfolio og indleveres samlet på Eksamenskontoret, for at det er muligt at gå til mundtlig eksamen.
I bedømmelsesgrundlaget ved den mundtlige eksamen indgår eksamensrapporten og den individuelle mundtlige eksamenspræstation. Bedømmelsen foretages på grundlag af de studerendes evne til at opfylde målsætningen for projektklyngen som anført ovenfor.

Eksamensprojektet består i en lille rapport (8-10 sider), der dels redegør for eksamensprojektets problemstilling og dets teoretiske og metodiske overvejelser, dels inddrager erfaringerne fra spørgeskemaundersøgelsens resultater i forhold til relevante brugergrupper. Øvelserne og undersøgelsen udføres i grupper, mens eksamensrapporten udarbejdes individuelt.
 

Litteratur udover forskningsartikler: Litteraturen består af en grundbog, et kompendium og enkelte artikler udleveret undervejs.

Grundbog:
Petersen, Anja Bechmann og Steen K. Rasmussen: På Tværs af Medierne. Forlaget AJOUR 2007.

Bøger - metode
Boolsen, Merete Watt (2008): “Spørgeskemaundersøgelser”. Hans Reitzels Forlag.

Jensen, Klaus Bruhn (2008): Medier og Samfund - en introduktion (side 111-124 og 135-152). Forlaget Samfundslitteratur.

Sue, Valerie M (2007): Conducting Online Surveys – SAGE Publications
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Mandag 09.00-12.00 Forelæsning ITU Auditorium 3 (2A56)
Mandag 13.00-15.30 Øvelser ITU 2A52, 4A54, 4A58
Fredag 09.00-12.00 Forelæsning ITU Auditorium 3 (2A56)
Fredag 13.00-16.00 Øvelser ITU 2A54, 3A50, 4A54