IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Projektklynge: Teoretiske og praktiske perspektiver på e-business 
Kursusnavn (engelsk):Project Cluster: Theoretical and practical perspectives on e-business 
Semester:Forår 2010 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:10 
Maks. antal deltagere:20 
Formelle forudsætninger: Det forventes at den studerende har gennemført studieaktiviteter på kandidatniveau svarende til minimum 30 ECTS eller mere. Det forventes endvidere at den studerende løbende deltager aktivt i undervisning og øvelser.  
Læringsmål: Forløbets målsætning er at give den enkelte studerende:

• Indsigt i nogle af de nyeste teorier indenfor e-business, og hvordan de ændrer ved de forhold virksomhederne arbejder efter i dag

• En dybere forståelse for sammenhænge og udfordringer, der er imellem de forskellige fag og discipliner, som udbydes på kandidatuddannelsen i e-business, indenfor fagområderne teknik, business og jura

• Muligheden for at anvende web 2.0/3.0-teknologier, der kan håndtere større sæt af data og informationer, og derved giver bedre overblik og forståelse

• Evnen til at anvende et lærings- og samarbejdskoncept, der understøtter individuel og kollektiv læring og samarbejde, gennem brug af ovenstående web 2.0/3.0-teknologier

• Mulighed for indenfor kurset rammer, at studere selvvalgte emner, der giver retning og styrker den enkeltes faglige profil, interesseområder og jobønsker - og dermed kan fungere som grundlag for videre studier, projekter og speciale samt fremtidig arbejdspraksis

Specifikt vedrørende læringsmål forventes den studerende, der yder en fremragende præstation (karakteren 12), at:

1. Være i stand til forstå og analysere sammenhænge, ligheder og forskelle, der er mellem teorierne, metoderne og de praktiske koncepter, der behandles på kurset

2. Benytte teorier og metoder enkeltvis til at belyse en case eller empiri, eller i kombination at benytte teorier og metoder, til at opstille nye bud på teori og/eller praksis indenfor e-business

3. Kritisk at vurdere værdien og relevansen af de metoder og teorier som præsenteres i kurset, og tage kritisk stillingtagen til deres praktiske anvendelighed indenfor it og e-business
 
Fagligt indhold:Dette er en projektklynge. Studerende, som tilmelder sig dette fag skal
også registrere deres specifikke projekt i projektbasen.

Du tilmelder dig dette projekt som var det et almindeligt kursus. Men
bemærk, at
registrering i en projektklynge ikke betragtes som bindende
kursustilmelding (kun
relevant for kandidatstuderende). Registreringen er først bindende, når
projektaftalen er godkendt af studienævnet.

Projektklyngen som sådan vil ikke fremgå på dit eksamensbevis - det vil
være
projektets titel, der er registreret på beviset.

Dette er projektklyngen som træder i stedet for kurset B23. Indholdet og forløbet er det samme. Du afleverer blot et projekt i stedet for miniprojekt i sidste ende. Det giver udover 7,5 ECTS også mulighed for at du kan skrive et 15 ECTS projekt (evt. i kobling mellem business og teknik).

E-business er et felt i hastig udvikling, og der kommer derfor hele tiden nye teorier til, som man som studerende må bruge tid på at sætte sig ind i. Samtidig giver de forskellige discipliner (præsenteret igennem fag på studiet) nogle bud på hvordan man kan tilgå forskellige aspekter af e-business. Imidlertid kan ingen af disse discipliner eller perspektiver stå alene. Det er nødvendigt at forstå de dybereliggende mekanismer og sammenhænge mellem fagområderne (teknik, business og policy/jura), og hvordan disse virker sammen - og hvordan de udfordrer hinanden. Vi forsøger på dette kursus at skabe sammenhæng mellem de øvrige kurser, samtidig med at vi præsenterer nogle af de nyeste teorier indenfor området. Man kan derfor betragte dette kursus som et kursus i avanceret e-business, der giver en ”overbygning” på de øvrige fag på kandidatlinjen i e-business.

Det er særligt gennem de nyeste tendenser og teorier, at man kan forstå den sammenhæng de forskellige fagområder indgår i. Web 2.0, Cloud Computing og SaaS er eksempler på globale trends, der nu omsættes i forretningsaktiviteter. De påvirker sammenhænge mellem it, forretning og jura, hvilket tvinger virksomhederne til at gentænke den måde de driver forretning på. Fremtidens virksomhed tænker i netværk, specialiserer sig indenfor et kerneområde, og samarbejder derpå gennem globale netværk med partnere og kunder, for at skabe nye individualiserede produkter og services. Ved at flytte fokus fra virksomheden som centrum i skabelsen af produkter og services, til et perspektiv hvor virksomheden indgår som en del af et netværk af andre virksomheder, offentlige institutioner, forbrugere m.m., kan man opnå en større forståelse for hvordan de dygtigste virksomheder arbejder nu, og hvordan mange virksomheder vil arbejde med e-business i fremtiden.

Vi arbejder på dette kursus ud fra en række sammen-hængende temaer, hvor vi diskuterer teoretiske og metodiske tilgange til praktiske problemstillinger, som holdet selv er med til at identificere og aktivt behandle.

Vi har på de foregående semestre bl.a. beskæftiget os med temaer om:

- Individuelle kompetencer, perceptioner og personligheder
- Teamwork, network og co-creation
- MIT’s model for nye organisationsformer, distribueret ledelse og samarbejde
- Megatrends, globalisering og fremtidscenarier
- Forandringsledelse, udvikling og innovation
- Nye IT-forretningsmodeller og indtjeningsmodeller
- Web 2.0/3.0-teknologier og deres anvendelse

For at tilføje en praksisvinkel på undervisningen, inviterer vi undervejs en række virksomheder, som vi benytter som ”live-cases”. Virksomheden starter med at holde et oplæg om deres aktuelle situation, hvorpå vi anvender teorier, metoder og koncepter fra undervisningen, til at foreslå løsninger til virksomhedens videre udvikling. Vi har tidligere haft besøg af bl.a. Devoteam, ISSUU og Google, og vi vil også fremover invitere virksomheder med de mest interessante og aktuelle cases.

Det er altså i samspillet mellem undervisernes oplæg, den præsenterede litteratur, de studerendes aktive deltagelse og virksomhedernes oplæg, at kursets egentlige værdi skal findes. Derfor forventes både en del forudsætninger at være opfyldt (se ovenfor), samtidig med at vi forventer aktiv deltagelse igennem hele kursusforløbet. Ellers får hverken du eller holdet det optimale udbytte.

Studerende er meget velkomne til at kontakte underviserne med spørgsmål, kommentarer og forslag til kurset. Skriv til uvf@itu.dk. Du kan se kursets wiki med indhold fra tidligere semestre her: http://www.falktoft.dk/B23
 
Læringsaktiviteter:

12 undervisningsgange. I praksis blander vi forelæsning og øvelser, da det bedst understøtter kursets interaktive tilgang. Der forventes derfor aktiv deltagelse i både formiddag og eftermiddag.

Underviserne på kurset er Lektor Leif Bloch Rasmussen (CBS) og cand.it i E-business, Ulrik Falktoft (Direktør i Innofactor). Desuden en række gæsteforelæsere og virksomhedsrepræsentanter, som inddrages undervejs
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Projekt med mudtlig eksamen efter oprettelse og godkendelse af projektaftale i projektbasen.  

Litteratur udover forskningsartikler: Prahalad, CK og Krishnan, MS. “The New Age of Innovation: Driving Cocreated Value Through Global Networks”, McGraw-Hill

“IT i praksis 2009”, Rambøll Management og Dansk IT (omdeles)

Desuden en række artikler som kan downloades fra internettet, findes på kursets wiki, eller distribueres af underviserne.