IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Interaktive systemer og projektledelse 
Kursusnavn (engelsk):Interactive Systems and Project Management 
Semester:Efterår 2004 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:200 
Formelle forudsætninger:Der forventes en vis erfaring med programmering, f.eks. fra forinden eller samtidig at have fulgt kurset Indledende
Programmering
eller tilsvarende. 
Læringsmål:<sum> Introducere til systemudviklingsbegrebet.


Give generelle forudsætninger for planlægning
og styring af større projekter.


Give forudsætninger for udførelse af designaktiviteter i
forbindelse med realisering af IT-systemer.


Give kendskab til generelle principper for godt brugergrænsefladedesign.


Give kendskab til generelle principper for teknisk
godt programdesign.


Give konkrete erfaringer med centrale værktøjer,
teknikker og metoder.


Kurset skal understøtte programmeringskurser
generelt (f.eks. Begreber og Redskaber i Programmering og Indlendende Pregammering), samt videregående kurser
inden for systemudvikling (f.eks. SystemUdvikling i Organisationer
Fagligt indhold:

Kurset består af følgende
elementer:



    Projektarbejde


    • Kravspecificering (kendskab)

    • Referencelinieplanlægning
      (anvendelse)



    Systemudviklingsmetode


    • UP og UML (anvendelse)

    • XP (kendskab)



    Bugergrænseflade design


    • Principper for godt
      brugergrænsefladedesign

    • Realisering af brugergrænseflade i
      Java
      ved anvendelse af Swing



    Programdesign


    • Principper for godt programdesign

    • Designmodeller i UML

    • Designmønsterbegrebet og centrale
      designmønstre

 
Læringsaktiviteter:

Centralt i kurset er, at generelle
problemstillinger gøres nærværende gennem praktisk
anvendelse. I kurset lægges hovedvægten således på
det praktisk anvendelige, mens mere abstrakte og
teoretiske problemstillinger nedprioriteres.

Kurset form blive tilpasset deltagerantallet. Kurset vil
generelt foregår som en vekselvirkning mellem
forelæsninger og øvelser, men i det omfang det er
muligt vil workshops blive anvendt. Endvidere vil kurset
tilstræbe et forløb, hvor problemerne (opgaven) er i
fokus og løsninger (værktøjer, teknikker og metoder)
inddrages efter behov. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i afleveringsopgave.  

Litteratur udover forskningsartikler:

Larman, Craig (grundbog)
Applying UML and Patterns, 2. Edition
Prentice Hall 2002
ISBN 0-13-092569-1