Kursusnavn (dansk): | Databaser |
Kursusnavn (engelsk): | Databases |
Semester: | Efterår 2003 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 25 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Der er ingen formelle forudsætninger. De anbefalede forudsætninger er: Færdighed i programmering som f.eks. opnås ved at have fulgt kurset "Indledende Programmering" forinden og parallelt at følge kurset "Begreber og Redskaber til Programmering". |
Læringsmål: | Målet med kurset er at det skal give en generel forståelse af databaser, deres anvendelse og fundament. Mere konkret er det hensigten at den studerende skal:
- få kendskab til databasesystemers
opbygning
- blive fortrolig med design af databaser,
dels ved brug af specielle notationer (bl.a. Entity-Relationship-diagrammering) og dels ved analyse igennem normalisering
- få overblik over de vigtigste modeller for
databasesystemer samt få grundig indsigt i den vigtigste: den relationelle model
- blive fortrolig med databasesprogene
relationel algebra samt SQL og endelig
- få kendskab til hvordan man
programmerer applikationer til et databasesystem. |
Fagligt indhold: | Der introduceres til systemer, modeller, sprog samt design i forbindelse med databaser. Systemer og sprog vil bl.a. blive understøttet af praktiske øvelser med et fuldt udbygget databasesystem (Oracle) og centrale elementer om arkitektur for databasesystemer vil blive berørt. Under datamodeller vil vægten blive lagt på de "aktuelle"; den relationelle, den deduktive og den objektorienterede, med udgangspunkt i den basale teori for disse (der for de to førstnævntes vedkommende er logik eller mængdeteori). Databasesprog vil blive præsenteret ved eksempler og vægten vil blive lag på SQL. Der skal gives en kortfattet introduktion til den teoretiske tilgang til databasedesign; herunder normaliseringsteori, og til den praktiske, herunder design v. hj. a. semantisk rige modeller, såsom ER-modellen. |
Læringsaktiviteter: | Forelæsninger og øvelser |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur 2-timers skriftlig eksamen
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Garcia-Molina, Ullman & Widom Database Systems, The Complete Book Prentice Hall 2002 |
| |