Kursusnavn (dansk): | IT Service Management AFLYST |
Kursusnavn (engelsk): | IT Service Management CANCELLED |
Semester: | Efterår 2012 |
Udbydes under: | Master i It-ledelse (ilm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 35 |
Maks. antal deltagere: | 40 |
Formelle forudsætninger: | Vi anbefaler, at du kender til teorier for sammenhænge mellem forretning og it svarende til kurset Business IT Alignment |
Læringsmål: | Efter kurset skal den studerende kunne:
- Definere it-service forretningsmæssigt og kunne forholde sig kritisk til forskellige måder til at styre porteføljer af services.
- Udforme et servicekatalog og anvende det til indgåelse og styring af serviceaftaler med målbare ydelser.
- Beskrive forskellige best practices for styring af frembringelse, overdragelse og drift af it-ydelser og kunne forholde sig kritisk til disse.
- Beskrive de forskellige processer til styring af serviceniveau og økonomi og kunne gøre brug af disse som rammer for styring af drift og service.
- Redegøre for de forskellige serviceprocesser, leveranceprocesser og kontrolprocesser for drift og service og kunne forestå den mest hensigtsmæssige tilrettelæggelse af disse processer i praksis.
- Identificere de forskellige former for outsourcing af drift og service, kunne redegøre for deres fordele og ulemper og kunne vælge en hensigtsmæssig form i en given situation.
- Anvende forskellige metoder til organisatorisk implementering og forbedring af drifts- og serviceprocesserne.
|
Fagligt indhold: | På kurset lærer du at forholde dig til en række principper og metoder til at styre kundernes og brugernes forventninger til it-ydelser samt den operationelle og taktiske frembringelse, overdragelse og drift af it-ydelserne i henhold til forventningerne.
Kursets omdrejningspunkt er at optimere udbyttet af it-ydelserne i praksis.
It service management-aktiviteterne lægger i de fleste organisationer beslag på langt over halvdelen af de samlede it-omkostninger. Det er derfor essentielt at kunne styre service management-praksisserne for at sikre de rigtige ydelser til den rette pris og kvalitet.
Som it-leder er det derfor din opgave at medvirke til at etablere og løbende udvikle og forbedre drifts- og serviceprocesserne.
Kurset indledes med et simulationsspil, der giver dig indblik i de problemstillinger og sammenhænge, der ofte er forbundet med service management-processerne.
Under de efterfølgende lektioner bliver du introduceret til de centrale service management-praksisser og stifter også i praksis bekendtskab med processerne i form af virksomhedsbesøg og en projektopgave, der er relateret til en konkret virksomhed. Opgaven danner grundlag for eksamen. |
Læringsaktiviteter: | NB! Enkelte af kursets undervisningsgange ligger på skæve datoer og tidspunkter:
Undervisningen finder sted på følgende dage:
- Fredag 07.09.12
- Lørdag 15.09.12
- Fredag 05.10.12
- Lørdag 20.10.12
- Fredag 02.11.12
- Lørdag 17.11.12
- Fredag 30.11.12
- Fredag 14.12.12
Alle dage fra 9-17.
På kurset indgår fem individuelle afleveringsopgaver, virksomhedsbesøg og simulationsspil. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur I dette kursus skal de studerende gennemføre obligatoriske aktiviteter (fx deltagelse, opgaver, øvelser, fremlæggelser, produktioner), som skal opfyldes for at blive indstillet til eksamen og evt. for at kunne aflevere skriftlig arbejde til eksamen. Hvis aktiviteterne ikke gennemføres annulleres tilmeldingen til eksamen.
De obligatoriske aktiviteter (datoer annonseres på kursusbloggen/-hjemmesiden):
* 5 individuelle caseopgaver
Eksamen varer 30 minutter inklusiv votering.
Afleverings/gennemførelse af obligatoriske aktiviteter inden fredag d. 30. november 2012 kl. 15:00.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Nissen, Christian F. [2011] Passing your ITIL Foundation Exam,3rd edition, London: TSO, ISBN 0113313551
Rentzhog, Olof [2000] Procesorientering. Et grundlag for moderne virksomhedsstyring, København: Studenterlitteratur, ISBN 91 44 01274 8
ITIL V3 Glossary [2011] - http://www.itil-officialsite.com/nmsruntime/saveasdialog.aspx?lID=1180&sID=242 |
| |