Kursusnavn (dansk): | Objektorienteret programmering |
Kursusnavn (engelsk): | Object Oriented Programming |
Semester: | Efterår 2005 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | http://www.ruc.dk/dat/undervisning/efteraar2005/ |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 40 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Anbefalede forudsætninger:
¿ Gennemført kurset Indledende Programmering eller tilsvarende.
¿ Gennemført kurset Begreber og Redskaber i Programmering eller tilsvarende.
¿ Gennemført et datalogisk projekt svarende til projektet på bachelormodulet.
|
Læringsmål: | Kursets formål er kvalificere den studerende til at beherske og anvende centrale begreber og teknikker i forbindelse med udvikling af objektorienterede programmer.
Undervisning i objektorienteret programmering er mere end undervisning i syntaks og semantik for et objektorienteret programmeringssprog. Beherskelse af objektorienteret programmering kræver fortrolighed med objektorienterede begreber samt færdighed i at kunne anvende disse effektivt og systematisk ved udvikling af programmer.
Målet er, at den studerende efter gennemførelse af kurset:
¿ er fortrolig med de vigtigste begreber inden for objektorienteret programmering, herunder indkapsling, nedarvning og polymorfi, og kan anvende disse i praksis
¿ kan anvende det objektorienterede programmeringssprogs forskellige faciliteter, bl.a. til realisering af grafiske brugergrænseflader, netværksbaserede programmer og programmer med samtidighed
¿ kan anvende en grafisk notation til beskrivelse af objektorienterede programmer
|
Fagligt indhold: | Kursets indhold kan overordnet beskrives ved følgende punkter:
¿ Klassebegrebet Klasser, objekter, referencer, indkapsling, nedarvning, polymorfi
¿ Modularisering Grænseflader, pakker, indre klasser
¿ Designmønstre
¿ Fejlhåndtering Undtagelser
¿ Indlæsning og udskrivning Strømme, filer, serialisering
¿ Grafiske brugergrænseflader Grafiske komponenter, hændelser, layout
¿ Samtidighed Tråde, synkronisering
¿ Netværksprogrammering Sockets, fjernmetodekald
|
Læringsaktiviteter: | 12 forelæsningsgange Undervisningen foregår ved forelæsninger og øvelser.
Øvelserne har som mål at opøve færdigheder i objektorienteret programmering igennem løsning af en række mindre, velafgrænsede programmeringsopgaver. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur mundtlig-med-afleveringsopgave, 20 min..
Der skal udarbejdes en rapport, der beskriver løsningen af en af de(n) studerende valgt programmeringsopgave. Opgaven løses i grupper på 2 studerende. Det er dog også muligt at løse opgaven individuelt.
Opgavens formulering skal være godkendt af kursuslæreren.
Det forventes, at opgaven løses i løbet af kursusperioden.
Rapporten udgør grundlaget for bedømmelsen. Den mundtlige prøve, der varer 20 minutter per studerende (inklusiv votering), har primært til formål at undersøge, om den enkelte studerende har deltaget i opgavens løsning i et tilstrækkeligt omfang.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Object-Oriented Software Development Using Java, 2003 (Second Edition).
Xiaoping Jia
Addison-Wesley
|
| |