Kursusnavn (dansk): | IT-ledelsesfagets metoder og kommunikation |
Kursusnavn (engelsk): | Methodology and Communication in IT Management |
Semester: | Forår 2016 |
Udbydes under: | Master i It-ledelse (ilm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 12 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 45 |
Formelle forudsætninger: | Dette kursus er kun åbent for masterstuderende indskrevet på It-ledelse, som mangler dette kursus, Praktisk og strategisk kommunikation eller Formidling og metode |
Læringsmål: | Efter kurset skal den studerende kunne:
• Anvende og begrunde valg af videnskabelig metode og dataindsamlingsmetodikker i forbindelse med it-ledelse– herunder at kunne redegøre for relevante logiske aspekter ved identifikation af problemstillinger, indsamling, bearbejdning og analyse af data.
• Forholde sig metodisk kritisk og kildekritisk til et givent materiale forbundet med it-ledelse.
• Fremstille en kommunikationsplan om en it-ledelsesmæssig problemstilling og mundtligt redegøre for den på en situationstilpasset måde.
• Tilpasse en kommunikativ henvendelse til en specifik modtagergruppe ud fra undersøgelser samt ud fra henholdsvis kommunikative og retoriske principper. |
Fagligt indhold: | Please note, that due to technical challenges, changes may occur before the start of the semester (week 35) – this applies to all sections of the course description.
Kurset beskæftiger sig med videnskabelige metoder, akademisk arbejdspraksis og kommunikation i forhold til it-ledelse faget. Det første seminar introducerer metoder for it-lederens undersøgelser og vidensgenerering mens andet seminar handler om kommunikation af it-relaterede problemstillinger, visioner og værdi. Du kommer undervejs til at arbejde med at identificere organisatoriske, forretningsmæssige og teknologiske problemstillinger i forhold til it-ledelse, og med hvordan du kommunikerer herom på både et strategisk, taktisk og operationelt niveau.
I løbet af kurset vil de studerende blive introduceret til videnskabelige og akademiske arbejdsmetoder, samt om kommunikativ praksisser der er relevante for uddannelsen i it-ledelse, og de vil opbygge kompetencer fremadrettet til uddannelsens øvrige forløb.
Herunder vil de studerende
• Få kendskab til relevante videnskabsteoretiske positioner og metoder i forhold til it-ledelse
• Arbejde med at identificere organisatoriske, forretningsmæssige og teknologiske problemstillinger i forhold til it-ledelse.
• Arbejde med systematisk kunne indsamle og analysere information og data.
• Jævnfør det videnskabsteoretiske kendskab arbejde med at forholde sig metodisk kritisk (herunder kildekritisk) til datasæt.
• Gennemføre formidling og vidensdeling gennem klar mundtlig og/eller skriftlig præsentation af selvstændigt indsamlet materiale.
• Herunder at kommunikere både strategisk, taktisk og operationelt i forhold til en specifik modtagergruppe. |
Læringsaktiviteter: | Faget gennemføres som en kombination af selvstudium, gruppedialoger, vejledermøder, weekendseminarer og aflevering af opgaver.
Der er to weekend seminarer (6. - 7. november og 11. - 12. december) som varer fra fredag morgen til lørdag eftermiddag, hvor der veksles mellem underviseres indlæg og gruppeøvelser.
Derudover må påberegnes gruppearbejde på selvvalgt projekt imellem seminarerne. |
Obligatoriske aktivititer: | Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./ There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. |
Eksamensform og -beskrivelse: | D2G Aflevering med mundtlig eksamen der supplerer projekt. Delt ansvar for projekt., (7-scale, external exam) - Aflevering af projekt med individuel mundtlig eksamen.
- Mellem seminarerne udføres en mindre empirisk undersøgelse, der integreres i den endelige eksamensaflevering.
- Det skriftlige projekt udarbejdes som hovedregel i grupper, som arbejder sammen i løbet af semesteret.
- Længden af det skriftlige arbejde er 20-25 sider.
- Den mundtlige eksamen er individuel og varer 40 minutter pr. eksaminand.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Vil fremgå af LearnIT. |
| |