IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Introduktion til IT som medie 
Kursusnavn (engelsk):Introduction to IT as a Medium of Communication 
Semester:Efterår 1999 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:
Formelle forudsætninger:Kurset kræver ingen særlige forudsætninger 
Læringsmål:Igennem kurset opnår du viden om de vigtigste teorier vedrørende IT og andre mediers placering i samfundet og kulturen. Desuden udvikler du metodiske færdigheder til analyse af forskellige IT-applikationer og genrer 
Fagligt indhold:Efter gennemførelsen af kurset skal du være i stand til på et grundlæggende niveau:



At beskrive computerens placering i medie- og kulturhistorien

At analysere et bredt spektrum af IT-applikationer og genrer som meddelelser og diskurser

At forklare disse mediediskursers struktur og indhold med henvisning til såvel afsenderens kommunikationsintentioner som bestemte brugergruppers mulige anvendelser af dem i en given kontekst

At vurdere konkrete IT-produkter i lyset af de præsenterede teorier og metoder

 
Læringsaktiviteter:

Forelæsninger med elevoplæg, kombineret med analyseøvelser og gruppediskussioner 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Eksamen består af en individuel skriftlig opgave om et teoretisk-metodisk emne eller en analyse af et konkret IT-produkt i medieteoretisk perspektiv (problemformulering godkendes af læreren, vejledende omfang 10 sider).  

Litteratur udover forskningsartikler: