IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Systemudvikling i organisationer 
Kursusnavn (engelsk):Design in an Organizational Context 
Semester:Forår 2006 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:200 
Formelle forudsætninger:Gennemført datalogisk projekt som har givet erfaring i at planlægge, implementere, afprøve og dokumentere et middelstort IT-system (fx opnået gennem projekt på 1. modul datalogi, 7,5 ECTS projekt på Tværfaglig IT-udvikling (TIT) 1. semester, eller gennem tilsvarende projekt på basisuddannelsen).
Herudover forudsættes følgende kurser:

Indledende Programmering
Kursus der introducerer til systemudvikling, fx kurset: Interaktive Systemer og Projektledelse.
 
Læringsmål:At give de studerende praktiske, metodiske og teoretiske kompetencer og færdigheder i systemudvikling. Der lægges stor vægt på brugerdeltagelse i udviklingsprocessen, og på at kundens/brugerens ønsker og behov tilgodeses. De studerende vejledes i at planlægge og gennemføre et "real-life" projekt i en organisation som de selv vælger. Det indebærer at de studerende lærer at opstille mål, afdække brugerens behov, definere problemer og designe IT-løsninger. Kurset skal sætte de studerende i stand til at vurdere, hvilke teknikker og værktøjer, det er hensigtsmæssigt at anvende i en given kontekst. Det understreges at det er vigtigt at sikre effektiv kommunikation mellem alle parter og interessenter i udviklingsprocessen - både brugere, ledelse og professionelle IT-folk. I den forbindelse diskuteres hvordan den igangværende industrialisering af software-produktionen forandrer betingelserne for udvikling af IT-systemer i organisationer.

Kurset skal give kompetence til at designe IT-anvendelser set i en bestemt organisatorisk kontekst, dvs. med udgangspunkt i en konkret kundes behov (behovsrettet fokus).
Kurset skal gøre de studerende i stand til at planlægge, lede og gennemføre et systemudviklingsprojekt. Projektet omfatter en mindre forundersøgelse, dvs. forløbet fra den initielle etablering af et IT-projekt og frem til en skitse af en udbudsforretning, og skal inkludere en plan og strategi for realiseringen af de foreslåede IT-anvendelser.
Kurset skal understøtte toningsuddannelsen i Interaktive Medier (IM). Kurset kan benyttes ifm. IM¿s speciale eller ifm. datalogi¿s modul 2, fx til analyse af anvendelser af ¿ og behov for ¿ udvalgte teknologier relateret til interaktive medier.
 
Fagligt indhold:Generelle principper for systemudvikling, brugerdeltagelse, projektetablering, projektledelse, forretningsmål og -strategi, metoder til studier af brugerens arbejdspraksis, brugerkrav, effektiv kommunikation og koordination, udarbejdelse af sammenhængende visioner for nye IT-løsninger, prototyping, planer og strategier for organisatorisk implementation.
Kurset består af 4 "søjler", hvoraf de tre første vægtes:

Analyse af en udvalgt organisation, bl.a. vha. strategianalyse.
Analyse af fagspecifikke kompetencer, bl.a. vha. etnografiske teknikker.
Systemudvikling i samarbejde med brugere, bl.a. vha. Participatory Design teknikker.
Undersøgelse af domænespecifikke standard IT-systemer inden for det udvalgte fagområde.
De to førstnævnte søjler omhandler analyse af overordnede betingelser og krav (tekniske, organisatoriske og arbejdspraksisrettede) mm. til IT i den valgte organisation. Den tredje søjle omhandler design og udvikling af IT-anvendelser. Den fjerde søjle omfatter en afklaring af eksisterende standard IT-systemer inden for det udvalgte fagområde.
 
Læringsaktiviteter:12 forelæsninger + frivillige øvelsestimer

Kursusformen er en blanding af forelæsninger, projektarbejde i grupper og vejledning af grupperne. De studerende vil i mindre omfang få mulighed for at præsentere deres projekt og evt. udvalgt litteratur. De studerende finder og vælger selv den organisation (privat virksomhed eller offentlig institution) hvor deres projekt skal gennemføres. Projektet skal metodisk være bygget op omkring en praktisk forundersøgelse i en organisatorisk kontekst og omfatte:

Etablering og ledelse af en forundersøgelse (delvist forudsat fra kursus i introduktion til systemudvikling).
Afklaring af den udvalgte kundes (rekvirentens) mål, behov og mulighed.
Evt. udvikling og afprøvning af prototyper.
Design af visioner om den samlede forandring (elementer hertil forudsat fra kursus i introduktion til systemudvikling).
Vurdering af mulige (standard) IT-løsninger, økonomi og konsekvenser af visionernes gennemførelse.
Udarbejdelse en strategi og plan for realisering af visionerne.
Resultatet af projektet er en mindre rapport (max 5.000 ord) der omfatter:

Analyse af forretnings- og IT strategier,
Analyse af mål, behov og muligheder for anvendelse af IT inden for nogle udvalgte arbejdsområder,
Beskrivelse af visioner der omfatter potentielle IT systemer, anvendelsen af disse systemer, samt den organisering af arbejdet og de kvalifikationsbehov som systemerne medfører,
Vurdering af fordele, ulemper og konsekvenserne ved en realisering af visionerne,
En skitse af en strategi og plan for et videre forløb.
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Mundtlig prøve på basis af udarbejdet rapport (afleveringsopgave, der eksamineres mundtligt). Ved prøven skal den studerende redegøre for sammenhænge mellem pensum (teori) og rapporten.  

Litteratur udover forskningsartikler:Artikelsamling til kurset Systemudvikling i organisationer
Jesper Simonsen (red.)
RUC

Participatory IT Design. Designing for Business and Workplace Realities
Keld Bødker
Finn Kensing
Jesper Simonsen
MIT Press
Oversat og redigeret version af "Professionel IT-forundersøgelse" udgivet på Samfundslitteratur

Professionel IT-forundersøgelse - grundlaget for bæredygtige IT-anvendelser
Keld Bødker
Finn Kensing
Jesper Simonsen
Samfundslitteratur
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 09.30-12.00 Forelæsning RUC 43-2.29
Tirsdag 13.00-15.30 Øvelser RUC 43-2.29

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2006-06-07 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen RUC Lokale oplyses senere