IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Dynamisk webdesign, DIT 
Kursusnavn (engelsk):Dynamic Web Design, DIT 
Semester:Forår 2017 
Udbydes under:Diplom i it, Diplom (dit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:20 
Formelle forudsætninger:Kursusdeltagelse forudsætter at du:
- kan publicere statisk indhold til web, herunder:
- kan skrive html
- ved hvordan man bruger CSS til at style HTML baseret indhold
- kan bruge et FTP-program
- har grundlæggende teoretisk viden om typografi, farver, layout og komposition ifht. web mediet.

Du kender til grundlæggende webdesign- og kommunikation, html- og CSS, og vil gerne bygge videre på den viden. Kurset har fokus på samspillet mellem webdesign, webkommunikation og teknik til udvikling af dynamiske kommunikationsløsninger på nettet.

I øvrigt skal man opfylde IT-Universitetets generelle optagelseskrav.

Dette kursus er ikke åbent for bachelorstuderende
I øvrigt skal man opfylde IT-Universitetets generelle optagelseskrav. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

- Beskrive teknikken bag en dynamisk webløsning
- Planlægge og designe et dynamisk website med øje for brugeroplevelsen
- Følge instruktioner til at genbruge og modificere eksisterende funktionalitet
- Udvikle en dynamisk frontend, der trækker data fra 3. Part (dynamisk dataudtræk og datalagring via API) 
Fagligt indhold:Kurset henvender sig først og fremmest til dig, der arbejder med design- og kommunikation på webløsninger. Du har en grundlæggende teknisk viden inden for html og CSS, som du gerne vil arbejde videre med. Målet med dette kursus er at rykke dig til ”næste niveau,” som webdesigner/webkommunikatør, så du kommer til at arbejde med mere komplekse webløsninger. Du vil gerne have et teknisk indblik - ikke nødvendigvis for at selv at stå for al kodning på sigt - men for bedre at indgå i et projektsamarbejde med andre, mere teknisk mindede personer.

Emnet på kurset er dynamiske websites, og der er både fokus på design, kommunikation og teknisk integration af dynamiske webløsninger.

Målet er at give den studerende et bredt overblik over dynamisk webdesign samt indblik i nogle af de mest aktuelle web-teknologier.

- Persuasivt webdesign – websites der ”overbeviser”
- Engagerende websites – websites der engagerer brugerne som kommunikatører
- Design deliverables og UX
- Grid baseret design
- Frontend Frameworks
- Javascript og JSON
- APIer (Dynamisk dataudtræk og anvendelse til dynamisering af HTML)
- Persistering af data 
Læringsaktiviteter:

Læringsaktiviteter:
Kurset afvikles over en kort, men intensiv periode: Kurset består af fire kursusgange. De første to kursusgange omhandler grid baseret webdesign, frameworks, JavaScript og persuasivt web design. Efter disse to kursusgange, bruges to uger på at lave et øvelseswebsite, der sætter teknikkerne i spil.
Derefter følger de to næste kursusgange, hvor der er fokus på engagerende websites, APIer og persistering af data.
Kurset afsluttes med en individuel opgave i form af et projek, der inkluderer elementer fra de fire kursusgange. Projektet danner grundlag for eksamen. Der er individuel vejledning og klyngevejledning på i projektperioden.

Afsluttende opgave:
Efter sidste kursusgang stilles en afsluttende opgave omhandlende et dynamisk website. Opgaven løses individuelt, og består af en rapport der dokumenterer udviklingsprocessen og overvejelserne bag websitet samt en implementering af dette. Den afsluttende opgave fungerer som eksamen, og bør derfor afspejle kursets læringsmål.

Forelæsninger:
I løbet af de fire kursusgange, vil der blive holdt kortere forelæsninger/oplæg om aktuelle emner inden for dynamisk webdesign samt tekniske introduktioner. I forbindelse med hvert oplæg vil der blive afsat tid til opgaveløsning. Opgaverne er både individuelle såvel som gruppeopgaver.

Tema:
Ud fra et givet tema skal den studerende lave en webprofil for en virksomhed/organisation. Webprofilen skal konceptualiseres og designes vha. diverse arbejdsdokumenter/deliverables (wireframes, mock-ups..). Forslaget indeholder endvidere en delvis implementering. Det tekniske mindstekrav til implementeringen er at der i koden loades og præsenteres data fra en ekstern kilde (webservice), samt at løsningen integrerer med udvalgte sociale medier. I forslaget skal anvendes teoretisk og praktisk kendskab til teori om brugervenlighed og brugeroplevelser, og den studerende skal forholde sig til mediets særlige egenskaber og potentiale.

Hele processen med at udarbejde dette forslag dokumenteres i en rapport, som sammen med den delvise implementering af websitet udgør eksamensprojektet. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter.
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:D11: Aflevering med mundtlig eksamen baseret på aflevering., (7-scale, internal exam)

I løbet af kurset arbejdes der på et personligt projekt i form af en webløsning for en virksomhed/organisation. Hver studerende afleverer en rapport, der dokumenterer udviklingen af webprofilen, samt redegør for den bagvedliggende web-teknologi. En kopi af det delvist dynamiske website afleveres også, og indgår som en del af evalueringen.

Eksamen varer 20 min.  

Litteratur udover forskningsartikler:TBA