Kursusnavn (dansk): | Begreber og redskaber i programmering |
Kursusnavn (engelsk): | Tools and Concepts in Programming |
Semester: | Forår 2001 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Ingen formelle forudsætninger. Anbefalede forudsætninger: At man har fulgt eller samtidig følger kurset Indledende Programmering. |
Læringsmål: | Studienævnet for Tværfaglig IT tager forbehold overfor senere ændringer i kursusbeskrivelsen. Se den seneste version på: http://www.dat.ruc.dk/undervisning2/ under kurser 2001.
Kurset skal give den studerende et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling og skal desuden give et overblik over et udvalg af de redskaber og metoder en programmør kan benytte sig af.
Mere konkret skal den studerende beherske følgende emner:
- Syntax af programmeringssprog (grammatikker,
EBNF
- Repræsentation af data i maskinen,
vurdering af lagerforbrug
- Håndkøring af programmer,
herunder virkefelt, procedurekald og referencer
- Elementær software engineering
(afprøvning, test, dokumentation)
- Elementære datastrukturer (lister, stakke,
træer, køer)
- Søgnings og sorteringsteknikker (f.ex
binær søgning)
- Iteration og rekursion (quicksort)
- Elementær kompleksitetsteori (konstant-,
lineær-, polynomiel- og
- eksponentiel tid)
|
Fagligt indhold: | Kendskab til grundliggende datalogiske begreber er en forudsætning for at kunne designe og implementere velstrukturede programmer og er ydermere en forudsætning for på kvalificeret vis at beskæftige sig med datalogi generelt. Kurset vil gennemgå et udvalg af grundlæggende begreber og metoder, der bruges ved programmering og programudvikling. |
Læringsaktiviteter: | Forelæsninger og øvelser. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Skriftlig 2 timers eksamen.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | |
| |