IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Digital retorik I 
Kursusnavn (engelsk):Digital Rhetorics I 
Semester:Forår 2014 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:65 
Maks. antal deltagere:75 
Formelle forudsætninger:Dette kursus forudsætter kendskab til generel kommunikationsteori.
Eksempelvis som præsenteret på de obligatoriske moduler for Digital Design og Kommunikation (DDK): Digitale medier og kommunikation eller Design til digitale kommunikationsplatforme.

-----
Information om studiestruktur:
Dette kursus er en del af de obligatoriske moduler på kandidatuddannelsen i Digital Design og Kommunikation (DDK).
 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

1) reflekteret tilrettelægge og gennemføre et minikommunikationsprojekt i praksis med udgangspunkt i de redskaber og teorier, der forud for projektet er blevet præsenteret på kurset.

2) redegøre selvstændigt for teorier om målrettet kommunikation og retoriske virkemidler i en digital kontekst, og samtidig kunne anvende disse teorier operationelt i en analyse af en kommunikativ problemstilling eller case.

3) bevidst anvende akademisk retorik og demonstrere sit kendskab til akademisk retorisk praksis ved at overholde genrens konventioner i den afleverede eksamensopgave. 
Fagligt indhold:Dette kursus dækker en bred vifte af emner inden for retorik generelt, og kommunikation i digitale sammenhænge mere specifikt.

Kurset retter sig mod de særlige vilkår for kommunikation som de digitale medier repræsenterer, og fokus er både teoretisk og praktisk. Formålet med kurset er dels at sætte den studerende i stand til at analysere og planlægge målrettet digital kommunikation, dels at give et indblik i nogle af de særlige problemstillinger og muligheder, der knytter sig til digital kommunikation.

Eksempler på potentielle emner: Hvad er digital retorik, målrettet onlinekommunikation, visuel retorik, multimodal kommunikation, retorik og design, strategisk kommunikation og kampagner, troværdighed og autencitet, viral kommunikation, retorik i web 2.0-tidsalderen, storytelling, planlægning af tværmediel kommunikation og digitale medier som led i et tværmedielt projekt 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

Dette kursus er organiseret som en blanding af forelæsninger og et "avanceret seminar" hvor de studerende er kraftigt medansvarlige for udbyttet. Kurset bygger på aktiv deltagelse, såvel i løbende diskussioner som i studenteroplæg i øvelsestimerne. Teksterne gennemgås ikke altid direkte, så det forventes, at de studerende læser teksterne til hver forelæsningsgang. Endelig indebærer kurset, at deltagerne er beredte på at få og give konstruktiv kritik af hinandens arbejde. 

Obligatoriske aktivititer:I dette kursus skal de studerende gennemføre obligatoriske aktiviteter, som skal opfyldes for at blive indstillet til eksamen. Hvis aktiviteterne ikke gennemføres annulleres tilmeldingen til eksamen.

I løbet af kurset skal de studerende levere et minikommunikationsprojekt og præsentere en problemstilling for eksamensopgaven samt i den forbindelse deltage aktivt i opgavefremlæggelsesseminar for at kunne gå til eksamen.

De obligatoriske aktiviteter (datoer annonceres på kursusbloggen/-hjemmesiden eller LearnIT):
  • Minikommunikationsopgave
  • Deltagelse i opgavefremlæggelsesseminar 
  • Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern prøve

    Eksamen er rent skriftlig. Den studerende skal producere en akademisk artikel på 8-11 sider (sidetal beregnes i henhold til kursets opgaveskabelon), som præsenterer en original undersøgelse indenfor et eller flere af kursets emner. Det forventes, at projektet i sin udformning også demonstrerer kendskab til den akademiske retoriske stil.  

    Litteratur udover forskningsartikler:Den primære litteratur på kursus vil være det til kurset producerede kursuskompendium, der vil kunne købes i bogladen forud for kurset.

    Herudover anbefales Elisabeth Hoff-Clausens bog "Online ethos. Webretorik i politiske kampagner, blogs og wikis" (Samfundslitteratur, 2008), 
     
    Afholdelse (tid og sted)
    Kurset afholdes på følgende tid og sted:
    UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
    Onsdag 12.00-13.50 Øvelser ITU Aud 1
    Onsdag 14.00-15.50 Forelæsning ITU Aud 1

    Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
    EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
    2014-05-14 Before 14:00 PM Skriftlige arbejder ITU To be uploaded in learnIT