Kursusnavn (dansk): | Interaktive medier og HCI |
Kursusnavn (engelsk): | Interactive Media and HCI |
Semester: | Forår 2003 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 0,00 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Ingen formelle forudsætninger. Anbefalede forudsætninger: \"Interaktive Systemer og Projektledelse\" eller tilsvarende kursus i design af interaktive systemer; samt en hvis færdighed i programmering f.eks. fra at have fulgt kurserne \"Indledende Programmering\" og \"Begreber og Redskaber til Programmering\". |
Læringsmål: | Kurset omhandler begreber, problemstillinger, arbejdsformer og teknikker som kan hjælpe deltagerne til at (a) forstå og analysere hvordan interaktive systemer indgår i arbejdssituationer og (b) designe og evaluere interaktive systemer der ændrer arbejdssituationer og derved støtter personer i udførelsen af deres opgaver. Kurset er blandt andet rettet mod studerende på de sidste moduler af toningsuddannelsen Interaktive Medier og er tænkt som mulig forberedelse til projekt/speciale omhandlende HCI-aspekter vedrørende interaktive systemer. |
Fagligt indhold: | Blandt emnerne på kurset kan nævnes: <sum> Mediering og repræsentation er centrale begreber i forståelsen af hvordan computere indgår i arbejdssituationer. Andre vigtige brikker i forståelsen af brugssituationer retter sig mod hvordan samarbejde foregår og koordineres. <sum> For mange interaktive systemer, fx på Webben, er der en modstrid mellem ønsket om at designe universelt anvendelige systemer og de individuelle forskelle mellem personerne i den potentielle brugergruppe. Kurset vil blandt andet behandle, hvordan erfaring med brug af et system giver anledning til at brugen foregår på radikalt forskellige måder. <sum> Scenarier og prototypeudvikling er blandt teknikkerne til iterativt at indkredse og beskrive både kravene til et system og de teknologiske muligheder. Sådanne designredskaber vil blive diskuteret og sammenlignet. <sum> Evaluering er en hjørnesten i bruger-orienteret systemudvikling og støttes af et større antal evalueringsteknikker. Udvalgte teknikker vil blive gennemgået og diskuteret, blandt andet på baggrund af en række kritiske studier af deres pålidelighed. |
Læringsaktiviteter: | Forelæsninger og øvelser |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur Mundtlig eksamen
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Meddeles senere |
| |