Kursusnavn (dansk): | Interaktive systemer og projektledelse |
Kursusnavn (engelsk): | Interactive Systems and Project Management |
Semester: | Efterår 2005 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | http://www.ruc.dk/dat/undervisning/efteraar2005/ |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 30 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Der forventes en vis erfaring med programmering, f.eks. i form af kurset Indledende Programmering eller tilsvarende. |
Læringsmål: | Introducere til systemudviklingsbegrebet.
Give generelle forudsætninger for planlægning og styring af større projekter.
Give forudsætninger for udførelse af designaktiviteter i forbindelse med realisering af IT-systemer.
Give kendskab til generelle principper for godt brugergrænsefladedesign.
Give kendskab til generelle principper for teknisk godt programdesign.
Give konkrete erfaringer med centrale værktøjer, teknikker og metoder.
Kurset skal understøtte programmeringskurser generelt (f.eks. kurserne Begreber og Redskaber i Programmering og Indledende Pregammering), samt videregående kurser inden for systemudvikling (f.eks. kurset Systemudvikling i Organisationer) |
Fagligt indhold: | Kurset består af følgende elementer:
Projektarbejde
Kravspecificering (kendskab)
Referencelinieplanlægning (anvendelse)
Systemudviklingsmetode
UP og UML (anvendelse)
XP (kendskab)
Brugergrænseflade design
Principper for godt brugergrænsefladedesign
Realisering af brugergrænseflade i Java ved anvendelse af Swing
Programdesign
Principper for godt programdesign
Designmodeller i UML
Designmønsterbegrebet og centrale designmønstre
|
Læringsaktiviteter: | 12 forelæsningsgange Centralt i kurset er, at generelle problemstillinger gøres nærværende gennem praktisk anvendelse. I kurset lægges hovedvægten således på det praktisk anvendelige, mens mere abstrakte og teoretiske problemstillinger nedprioriteres.
Kurset form tilpasses deltagerantallet. Kurset vil generelt foregår som en vekselvirkning mellem forelæsninger og øvelser, men i det omfang det er muligt vil workshops blive anvendt. Endvidere vil kurset tilstræbe et forløb, hvor problemerne (opgaven) er i fokus og løsninger (værktøjer, teknikker og metoder) inddrages efter behov. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur mundtlig-med-afleveringsopgave, 30 min.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Applying UML and Patterns, 2. Edition,
2002
Craig Larman
Prentice Hall
|
| |