Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):
Systematisk design af brugergrænseflader
Kursusnavn (engelsk):
Systematic Design of User Interfaces
Semester:
Efterår 2009
Udbydes under:
Bachelor i softwareudvikling (bswu)
Omfang i ECTS:
7,50
Kursussprog:
Dansk
Kursushjemmeside:
https://learnit.itu.dk
Min. antal deltagere:
0
Forventet antal deltagere:
40
Maks. antal deltagere:
53
Formelle forudsætninger:
It på brugerniveau.
Læringsmål:
Målet med dette kursus er at gøre dig i stand til at designe brugergrænseflader på en systematisk måde. Du skal både tage hensyn til brugerens behov, psykologi, den it-platform systemet skal køre på og de data systemet skal indholde. For at planlægge systemets dataindhold, skal du også lære at modellere data.
Efter kurset skal du kunne:
give en kortfattet beskrivelse af brugerens arbejdsopgaver og arbejdssituation
forklare, hvad brugervenlighed er, og hvordan det kan måles
forklare, hvordan kognitive forhold som gestalter og mentale modeller har indflydelse på brugerens opfattelse af et system
opstille en datamodel
designe en grænseflade systematisk ud fra en beskrivelse af arbejdsopgaverne og en datamodel
udarbejde prototyper af brugergrænsefladen og vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige slags prototyper i givne situationer
teste brugervenligheden af en prototype, rapportere fundne problemer, og give forslag til forbedringer
forklare hvordan man i et samlet udviklingsforløb kan udvikle grænseflader systematisk, og hvordan det hænger sammen med objektorienteret analyse og design (OOA/OOD).
Fagligt indhold:
Brugergrænsefladen er den del af et it-system man ser (og hører) som almindelig bruger. Det er bl.a. skærmbilleder, knapper, links og lydsignaler. En vigtig del af at udvikle systemet er at designe brugergrænsefladen, dvs. hvor mange skærmbilleder der skal være og hvad de skal indeholde.
Om systemet er let at lære, effektivt, og behageligt at bruge, er først og fremmest et spørgsmål om et godt design af brugergrænsefladen. Om systemet kan udføre de opgaver man forventer af det, afhænger også af om det kan opbevare de relevante data. Derfor skal man også designe (modellere) de data systemet skal indeholde. Du prøver at designe flere brugergrænseflader i løbet af kurset, og ved eksamen designer du også en.
----
Information om studiestruktur
Dette kursus indgår på første semster på bacheloruddannelsen i software.
Se studieforløbet beskrevet her:
Bachelor softwareudvikling
Læringsaktiviteter:
12 forelæsninger og 12 øvelsesgange
Forelæsninger, øvelser, ugentlige små design-opgaver, en gang imellem studenterpræsentationer.
Eksamensform og -beskrivelse:
X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur
Litteratur udover forskningsartikler:
Lærebogen: Soren Lauesen: User interface design - a software engineering perspective. Addison-Wesley, 2004. Kan købes hos Samfundslitteratur lige ved siden af receptionen på IT-Universitetet.
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
Ugedag
Tidspunkt
Forelæsning/Øvelser
Sted
Lokale
Torsdag
09.00-12.00
Forelæsning
ITU
4A14
Torsdag
13.00-15.00
Øvelser
ITU
3A14
Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
Eksamensdato
Tidspunkt
Eksamenstype
Sted
Lokale
2010-01-07
09.00-13.00
Skriftlig eksamen
ITU
4A14/4A16