IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Videregående it-projektledelse og softwareudvikling 
Kursusnavn (engelsk):Advanced IT Project Management and Software Engineering 
Semester:Efterår 2004 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:25 
Maks. antal deltagere:100 
Formelle forudsætninger:Du skal kunne udvikle et it-system, enten som projektleder eller som udvikler. Det betyder at du skal have forudsætninger svarende til at du har gennemført enten IT-Universitetets kursus i systemudvikling og/eller It-projektledelse, eller på anden vis har erhvervet tilsvarende færdigheder.
 
Læringsmål:Kursets formål er at give dig viden og færdigheder inden for centrale og aktuelle emner i forbindelse med softwareudvikling og -projektledelse. Kursets konkrete emner vælges så de både repræsenterer de største problemer der aktuelt tumles med i praksis, samt de mest aktuelle forskningsemner inden for softwareudvikling og -projektledelse.



Efter kurset vil du:

(1) Kunne diskutere state-of-the-art artikler og konferencebidrag inden for softwareudvikling og -projektledelse, for så vidt angår et antal udvalgte emner.



(2) Selvstændigt kunne formulere en mindre forskningsproblemstilling inden for fagområdet softwareudvikling og -projektledelse. Svarende til det niveau der kræves for at skrive speciale.



(3) Kunne skitsere hvordan man kan besvare forskningsspørgsmål inden for fagområdet softwareudvikling og -projektledelse, herunder hvilken fremgangsmåde (forskningsmetode) der vil være hensigtsmæssig til det foreliggende problem.

 
Fagligt indhold:Det endelige valg af emner sker i samråd med de studerende der har valgt kurset.



Det detaljerede faglige indhold af kurset kunne f.eks. omfatte:

(1) Nye systemudviklingsmetoder, så som eXtreme Programming, Light Methodologies, Agile Methods, and Adaptive Software Development.


(2) Hvilken indflydelse har forskellige mennesketyper? Kan man sammensætte det optimale team? Myers-Briggs, Belbin og Adizes modeller.


(3) Software procesforbedring, modenhedsmodeller og kvalitet.


(4) Hvordan lærer organisationer? Hvordan evalueres et it-projekt? Project Retrospectives?


(5) Estimering og projektledelse @ \"Internet Speed\".


(6) Bedre kravspecifikationer og kravstyring ¿ Hvordan det?


(7) Forandringsledelse og Indførelse af it-systemer i organisationer. Hvad gør man i praksis?.


(8) TQM, EFQM, Balance Scorecard, Six Sigma, SPICE, ISO - får man kvalitet ud af det?


I kurset kan indgå en fremlæggelse af et emne som den studerende selv er med til at vælge. 

Læringsaktiviteter:

Der tilstræbes en blanding af undervisningen med både forelæsninger og øvelser hvor der f.eks. både læses aktuelle forskningsartikler, hvis resultater fremlægges af de studerende, samt arbejdes med færdigheder inden for udvalgte områder.





NB! I intro-ugen, dvs. fra den 27. august til den 2. september 2004 er der kun forelæsning fra 9.00 - 12.00. Øvelser er med andre ord aflyst. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Individuel mundtlig eksamen uden forberedelse. Alle skriftlige hjælpemidler kan medbringes ved eksamen. Første halvdel af eksamen tager udgangspunkt i et projekt omhandlende det emne den studerende har valgt at skrive om. Anden halvdel tager udgangspunkt i et spørgsmål i pensum.

Der gives karakter for en helhedsvurdering af
projekt og mundtlig eksamination. Projektet afleveres senest den 19. november 2004 kl. 12.00 på Eksamenskontoret.

Eksamens varighed er ca. 30 minutter ekskl. feedback og votering.  
Litteratur udover forskningsartikler:Jan Pries-Heje (2004). Kompendium til VIPS. Udkommer løbende afsnit for afsnit igennem semesteret.