IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Innovative forretningsmodeller med mobile enheder 
Kursusnavn (engelsk):Innovative Business Models using Mobile Units 
Semester:Efterår 2014 
Udbydes under:Master i it, Interaktionsdesign (ind) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:15 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:35 
Formelle forudsætninger:
 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
  • Reflektere og perspektivere ifht. forretningsmodel og business cases og opstille mobile/app baserede forretnings- og løsningsmodeller samt argumentere sammenhængende for disse. Herunder specifikt kunne opstille business case vha "Business Model Canvas" og andre modeller.

  • Udvikle modeller og design af mobile løsninger til løsning af de udvalgte forretningsmål og forretningsprocesser.

  • Analysere og vurdere design og informationsarkitektur samt funktion af konkrete apps og mobile løsninger ifht. forretningsløsninger

  • Forklare og diskutere forskellen på generelle app løsninger til bred/generel anvendelse og Enterprise apps.

  • Identificere forretningsmæssige konsekvenser, i forhold til konkrete business cases, af valget mellem understøttelse af "alle" de større mobile platforme versus strategiske valg med understøttelse af kun én eller få platforme.

  • Identificere og gengive et antal væsentlige brydningspunkter hvor ny teknologi sætter eksisterende virksomheder og modeller under pres og hvor der åbnes op for nye innovative løsninger og forretningsmodeller.

 
Fagligt indhold:Kurset retter sig mod den der skal stå for, eller medvirke til understøttelsen af virksomhedens behov på mobile og digitale platforme. Fx overfor målgrupper som kunder/brugere, samarbejdspartnere eller internt virksomhedsunderstøttende.

Der fokuseres på nytænkning, det være sig udnyttelse af innovative tekniske løsninger ifht. eksisterende forretningsområder eller nye forretningsmodeller baseret på mobile/digitale platforme og apps.

Kurset har til formål at sætte de studerende i stand til at analysere og redegøre for de forretningsmæssige problemstillinger såvel som at beskrive strategier for virksomheders udnyttelse af de nye mobile enheder.

Kurset fokuserer på de udfordringer SmartPhone/Tablet - applikation revolutionen sætter virksomhederne overfor og nye muligheder den giver. Dette sættes ind i en forståelsesmæssig ramme ved relatering af udvalgte eksempler, hvor nye teknologier eller sammenfald mellem disse giver væsentlige nye forretningsmuligheder og sætter eksisterende forretningsmodeller under
pres.

Kurset beskæftiger sig også med mere internt fokuserede forretningsunderstøttende apps til den enkelte virksomhed eller meget specialiserede formål.

Paradigmeskift
Vi oplever ikke alene et teknologisk paradigmeskift men også et tilsvarende paradigmeskift indenfor forretningsmodeller – som eksemplificeret med Lean Startup, som for alvor muliggør at levere meget af det, der blev forudset, men ikke opfyldt med desktop-computing i kombination med internet.

Muligheden for konvergens mellem ultratransportable let betjente online enheder med GPS, GSM, kamera, kompas, mikrofon og højtaler uden behov for mus og tastatur, åbner op for løsninger der til dato endnu kun er delvist udforskede.
Samtidig med at der fokuseres på betydningen for brugernes interaktion ifht. virksomheden/myndigheden, fokuseres også på hvorledes virksomheder internt kan udnytte de mobile platforme til hhv. effektivisering af eksisterende workflows samt inddragelse af helt nye områder, der hidtil har været svære at integrere.

De mobile enheder og deres app's giver innovative virksomheder nye muligheder, men sætter samtidig eksisterende virksomheder, der ikke er omstillingsparate, under stort pres.

Udover indehavere af immaterielle rettigheder, som f.eks. filmselskaber, nyhedsmedier, forlag o.s.v., så vil også andre virksomhedstyper blive udfordret. Katalogpræsentation og ordreafgivelse for salgsvirksomheder, adgang til services fra banker, offentlige myndigheder og borgeroverblik m.v., er blot nogle af de områder, der allerede er berørt.

I forbindelse med besvarelsen forventes definition af og/eller analyse af koncept/mobil forretningsmodel/App løsning.
Enten med udgangspunkt i projektering/beskrivelse af en ny løsning eller analyse af eksisterende løsning i drift.

Det forventes ikke at der udvikles en app eller lignende i forbindelse med kurset. 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser

Kurset løber over 12 undervisningsdage dels hverdagsaftener og dels to hele lørdage.

De to hele lørdage ligger tidligt i forløbet og har til formål at bringe kursus hurtigt i
gang.

Kurset består af 14 ugers undervisning med forelæsninger og øvelser.
Udvalgte gæsteforelæsere

Til ca. halvdelen af undervisningsgangene har vi gæsteforelæsere, som er nøje udvalgt centralt placeret i forhold til netop strategi og metoder omkring og udvikling og design af innovative forretningsmodeller og appløsninger til mobile enheder.

Selvvalgt case som udgangspunkt for skriftlig rapport
De 12 undervisningsdage grupperes i temaer af varierende omfang. Efter den generelle indføring anvendes den her opnåede forståelse som ramme for efterfølgende analyse og case study med udgangspunkt i en selvvalgt konkret app eller mobil/app baseret business case. De studerende skal selv vælge case og tage kontakt til virksomheden/ virksomhederne.

Blandt opgaver/øvelser på kurset er der analyse af udvalgte eksisterende apps eller
beskrivelser af nye apps. Med vægt på hvordan (og om) de konkrete problemstillinger og forretningsmodeller i praksis understøttes. Der er fokus på relevant udnyttelse af de nye muligheder - mobilt, online, lokationsbestemt, integration med kameraer m.m. og altid forholdt til hvordan det sker med forståelse for brugerens behov i kombination med virksomhedens forretningsmodel.

Online vejledning mellem kursusgangene

Udover de 12 mødegange understøttes kursusforløbet af ITU's nye LearnIT online
kursussystem.). Afklarende spørgsmål omkring opgaverne og den tilhørende teori
foregår via nettet. Der vil være mulighed for ekstra vejledning på Skype.

Opgave før første kursusgang
Inden første undervisningsgang bliver de studerende tildelt en midlertidig gruppe, der kun gælder for denne opgave. Hver gruppe får en beskrivelse af en app(lication) med gennemgang af dens funktionalitet og formål. Udfra et sæt spørgsmål skal gruppen gennemføre en kritisk analyse af applikationen, med det primære formål at afdække den forretningsmæssige baggrund for den.

Dage og tider findes i TimeEdit (via StudyGuide) 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern prøve

Eksamensprojekt
De studerende skal til det skriftlige arbejde indenfor kursets ramme vælge en konkret case-story, som f.eks. kan være en af følgende:
• Analyse af brug/udvikling af app ifht. en specifik virksomhed/forretningssituation.
• Detailbeskrivelse af en app til løsning af en specifik forretningsopgave: Beskrivelse af forretningsmodel og valg af fremtræden, funktionalitet og design m.v. i forhold til denne.
• Beskrivelse og analyse af en udvalgt mobil løsning/forretningsmodel der sætter eksisterende forretningsmodeller under pres.
• Virksomhedsunderstøttende App/Mobil løsning - analyse af en eksisterende virksomhedsunderstøttende mobil løsning/app eller udvikling af model for en sådan incl. business model/case.
• Hvis gruppen har et særligt tema/case som ikke egner sig til en virksomhedscase eller som på anden måde afviger fra ovenstående 4 forslag, så kan det fremlægges for underviserne og vil formodentlig blive godkendt.

Projektet udarbejdes i grupper baseret på de studerendes studium af forløbet i et konkret projekt i en virksomhed/organisation eller forslag til en løsning for en virksomhed med fx løsningsmodel og/eller business canvas.

Der er afsat i alt 30 minutter pr. studerende til eksamen.  

Litteratur udover forskningsartikler:Grundbøger
Udvalgte dele af:
1: W. Chan Kim & Renée Mauborgne, “Blue Ocean Strategy:
How to Create Uncontested Market Space and Make
Competition Irrelevant”.
2: Jay B. Barney & William S. Hesterley, “Strategic
Management and Competitive Advantage”.
3: Clayton Christensen, “The Innovator's Dilemma: The
Revolutionary Book That Will Change the Way You Do
Business”.
Samt det meste af:
Alexander Osterwalder og Yves Pigneur, “Business Model
Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers,
and Challengers”, John Wiley & Sons, 2010, ISBN
978-047087641-1
4: Eric Rise, “The Lean Startup”
5: Kapitler fra Ash Mayrya, “Running Lean”.
Endeligt:
Evt. forskningskompendium med forskningbaserede artikler,
m.m.
Vi anbefaler at man venter til efter første kursusgang med at
købe litteratur til kurset.