Kursusnavn (dansk): | Menneske-Datamaskine Interaktion |
Kursusnavn (engelsk): | Human-Computer Interaction |
Semester: | Efterår 2003 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 20 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Ingen formelle forudsætninger. Anbefalede forudsætninger: "Interaktive Systemer og Projektledelse" eller tilsvarende kursus i design af interaktive systemer; samt en hvis færdighed i programmering f.eks. fra at have fulgt kurserne "Indledende Programmering" og "Begreber og Redskaber til Programmering". Kurset kan både tages som overbygning på kurset "Interaktive Medier og HCI" og som alternativ til dette. |
Læringsmål: | Formålet med kurset er at indføre deltagerne i problemstillinger, arbejdsformer og teknikker, som er væsentlige for forståelsen af menneske-datamaskine interaktion og dermed for design af brugbare systemer. Teoridannelser og teknikker primært fra de datalogiske, psykologiske og sociologiske fagområder vil blive undersøgt i relation til komplekse problemområder. Såvel teoridannelser og teknikker som problemområder vælges i samarbejde med kursusdeltagerne |
Fagligt indhold: | Mulige problemområder vil bl.a. kunne omfatte:
- Brugbarhedsevalueringer, fx i forbindelse med
iterativ systemudvikling og sammenligning af forskellige teknikker til brugbarhedsevaluering.
- Informationssøgning er en mangeartet og
kompleks aktivitet som byder på talrige udfordringer for designere af informationssøgesystemer, fx i forhold til opretholdelse af overblik, kooperativ informationssøgning og søgning efter personer.
- Visualisering af information, fx i forbindelse
med informationssøgning, brug af dokumenter eller oprettelse af links på websider.
- Opmærksomhedsbegrebet (awareness), fx i
forbindelse med tæt-samarbejdende personers løsning af fælles opgaver (såsom flyveledelse og softwareudvikling) eller løst-koblede, eventuelt fysisk adskilte, personers opretholdelse af et kollegialt fællesskab på tværs af projekter.
- Distribueret kognition, en teori om hvordan
redskaber støtter menneskers kognitive aktiviteter ved at give mulighed for at lægge dele af kognitive processer ud i redskaberne og derved ¿ i kombination med en særlig organisering af brugssituationen ¿ lette løsningen af givne opgaver.
|
Læringsaktiviteter: | Forelæsninger, seminarer og øvelser |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur Mundtlig eksamen med udgangspunkt i Afleveringsopgave
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Artikelsamling: Menneske-Datamaskine Interaktion (HCI)
Morten Hertzum og Jens Kaaber Pors, Efterår 2003.
Datalogi/RUC, Tværfaglig IT-udvikling/IT-C
Boghandlen RUC |
| |