Kursusnavn (dansk): | Interaktive Systemer og Projektledelse |
Kursusnavn (engelsk): | Interactive Systems and Project Management |
Semester: | Efterår 2003 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 16 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Ingen formelle forudsætninger, men der forventes en vis erfaring med programmering, f.eks. fra forinden eller samtidig at have fulgt kurset "Indledende Programmering" eller tilsvarende |
Læringsmål: | <sum> Introducerer til systemudviklingsbegrebet
<sum> Give generelle forudsætninger for planlægning og styring af større projekter
<sum> Give forudsætninger for udførelse af designaktiviteter i forbindelse med realisering af IT-systemer
<sum> Give kendskab til generelle principper for godt brugergrænsefladedesign
<sum> Give kendskab til generelle principper for teknisk godt programdesign
<sum> Give konkrete erfaringer med centrale værktøjer, teknikker og metoder
<sum> Kurset skal understøtte programmeringskurser generelt (f.eks. BRP og IP), samt videregående kurser indenfor systemudvikling (f.eks. SUO) |
Fagligt indhold: | Kurset består af følgende elementer:
Projektarbejde
- Kravspecificering (kendskab)
- Referencelinieplanlægning
(anvendelse)
Systemudviklingsmetode
- UP og UML (anvendelse)
- XP (kendskab)
Bugergrænseflade design
- Principper for godt
brugergrænsefladedesign
- Realisering af brugergrænseflade I
Java ved anvendelse af Swing
Programdesign
- Principper for godt programdesign
- Designmodeller i UML
- Designmønsterbegrebet og centrale
designmønstre
|
Læringsaktiviteter: | Centralt i kurset tilrettelæggelse er det, at generelle problemstillinger gøre nærværende gennem praktisk anvendelse. I kurset lægges hovedvægten således på det praktisk anvendelige, mens mere abstrakte og teoretiske problemstillinger nedprioriteres.
Kurset form blive tilpasset deltagerantallet. Kurset vil generelt foregår som en vekselvirkning mellem forelæsninger og øvelser, men i det omfang det er muligt vil workshops blive anvendt. Endvidere vil kurset tilstræbe et forløb, hvor problemerne (opgaven) er i fokus og løsninger (værktøjer, teknikker og metoder) inddrages efter behov. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur Mundtlig eksamen med udgangspunkt i Afleveringsopgave
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Larman, Craig (grundbog) Applying UML and Patterns, 2. Edition Prentice Hall 2002 ISBN 0-13-092569-1 |
| |