IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Digital retorik 
Kursusnavn (engelsk):Digital Rhetorics 
Semester:Efterår 2008 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:70 
Maks. antal deltagere:70 
Formelle forudsætninger:Dette kursus forudsætter kendskab til generel kommunikationsteori (for eksempel som præsenteret på de obligatoriske moduler på DDK: Medier og Kommunikation, Digitale medier: Formidling og design og Webdesign og webkommunikation).

Herudover inkluderer kurset mindst een øvelse, der forudsætter, at den studerende ved hjælp af selvvalgte værktøjer kan lave en hel simpel hjemmeside med links. 
Læringsmål:Ved gennemførsel af kurset, vil den studerende kunne:

1) Demonstrere en forståelse for teorier om digital kommunikation og retoriske virkemidler i en digital kontekst ved at anvende dem til analyse af en kommunikativ problemstilling eller case inden for feltet digitale medier.

2) Planlægge og udføre en selvstændig undersøgelse eller analyse med udgangspunkt i en retorisk/kommunikativ problemstilling.

3) Demonstrere evner indenfor anvendelse af akademisk retorik ved at overholde genrens konventioner i den afleverede eksamensopgave. 
Fagligt indhold:Dette kursus dækker en bred vifte af emner indenfor retorik generelt, med særlig vægt på intentionel kommunikation i digitale sammenhænge.

Kurset retter sig mod de særlige vilkår for kommunikation som de digitale medier repræsenterer og fokus er både teoretisk og praktisk. Hvordan overtaler, "forfører", argumenterer og diskuterer man troværdigt i og med digitale medier? Hvad er computermediets særlige udfordringer og muligheder i disse sammenhænge?

Eksempler på potentielle emner: Forholdet mellem klassisk og digital retorik, visuel retorik, multimodal kommunikation, retorik og design, strategisk kommunikation, troværdighed og autencitet, viral kommunikation, storytelling, persuasive technology, tværmediel kommunikation. 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

Dette kursus er organiseret som et "avanceret seminar" hvor de studerende er kraftigt medansvarlige for udbyttet. Kurset bygger på aktiv deltagelse, såvel i løbende diskussioner som i studenteroplæg o.lign. Teksterne gennemgås ikke altid direkte, så det forventes at deltagerne har læst forud for forelæsningerne og selv kritisk kan diskutere dem. Endelig indebærer kurset at deltagerne er beredte på at få og give konstruktiv kritik af hinandens arbejde.

Øvelserne vil typisk være af praktisk karakter, og vil være en blanding af individuelle og gruppebaserede opgaver. Der vil i løbet af kurset blive stillet een individuel opgave, der kombinerer design og kommunikation. Aflevering og beståelse af denne opgave er obligatorisk

Kursets afsluttende eksamen er rent skriftlig. Den studerende skal aflevere en opgave på 8-10 sider i videnskabeligt format præsenterer en original undersøgelse eller analyse indenfor et eller flere af kursets emner. Det forventes at projektet i sin udforming også demonstrerer kendskab til den akademisk retoriske stil.

-------------------------
I intro-ugen (uge 35) er der ændrede kursustidspunkter ¿ se hvordan undervisningen er tilrettelagt her:
link til skemaoplysninger
Skemaoplysningerne for efterårssemesteret vil være tilgængelige fra august måned.

In the intro week (week 35) the course time table is changed ¿ see the schedule here:
link to the time table
The schedule for the fall term will be available in August.
-----------------------------

Information om studiestruktur / Information about study structure
Dette kursus er en del af DDKs obligatoriske moduler, som du kan finde beskrevet her:
DDK studiestruktur
For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDK¿s obligatoriske moduler, og desuden gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag

 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Der vil i løbet af kurset blive stillet een individuel opgave, der kombinerer design og kommunikation. Aflevering og beståelse af denne opgave er obligatorisk.  

Litteratur udover forskningsartikler:Udvalgte artikler vil være af mere praktisk karakter, med anvisninger på hvordan man konkret kommunikerer effektivt med digitale medier.
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Mandag 10.00-12.00 Forelæsning ITU Aud. 3 (2A56)
Mandag 13.00-15.00 Øvelser ITU 4A54, 4A56, 4A58

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2008-12-17 Skriftligt arbejde afleveres senest kl. 15:00 Eksamensopgave 1 ITU Eksamenskontoret