IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Avancerede datastrukturer 
Kursusnavn (engelsk):Advanced Data Structures 
Semester:Efterår 2000 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:
Formelle forudsætninger:Kendskab til algoritmik fra et introducerende kursus 
Læringsmål:At give de studerende kendskab til kompleksitetet af avancerede datastrukturer og nogle af dets anvendelser i datalogi.  
Fagligt indhold:I kurset vil vi bygge videre på de introducerende algoritmekurser. Vi vil fokusere på problemer der er målrettet mod anvendelser for massive datasæt. I 90'erne har en række gennembrudsresultater anvist nye avancerede tekniske muligheder, f.eks. at sortering kan gøres hurtigere end i O(n log n) tid. For de stadigt voksende datamængder man i dag er interesseret i at behandle, er det ofte mere og mere essentielt at udnytte sådanne avancerede teknikker til performanceforbedringer.


Kurset vil præsentere helt nye forskningsresultater for problemstillinger i denne kontekst. Blandt anvendelserne for disse kan nævnes performance-relaterede problemer for databaser/datawarehouses, konstruktion af dominanstræ for en "control flow graf", ruteteknikker, konstruktion af
internet-søgemaskiner og DNA/RNA-sekvensanalyse. Blandt de mere klassiske algoritmiske problemstillinger, der vil kunne blive inddraget i kurset, er søgning i sub-logaritmisk tid, beregning af korteste vej i lineær tid, samt helt nye endnu ikke publicerede resultater for range searching.


Kurset vil således præsentere algoritmiske "state of the art"-teknikker og give applikationer af disse.
 

Læringsaktiviteter:

Forelæsninger, seminar og obligatoriske opgaver 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Bedoemmelse "bestaaet/ikke bestaaet" uden censur, baseret på aflevering og godkendelse af obligatoriske opgaver.  

Litteratur udover forskningsartikler:NULL