IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Projektklynge: Interaktion i online verdener - pilotprojekt med Georgia Tech 
Kursusnavn (engelsk):Project Cluster: Interaction in Online Worlds - a Pilot Project with Georgia Tech 
Semester:Efterår 2009 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:10 
Formelle forudsætninger:Som udgangspunkt gennemført 1. og 2. semester på overbygningen.
Gerne kendskab til og erfaring med online verdener.

Interesse for digital kultur, kommunikation, design af online læringsmiljøer, sociale interaktionsformer online, usability i online verdener o.lign.
 
Læringsmål:Denne projektklynge skal sætte deltagerne i stand til selvstændigt kritisk at vurdere og evaluere online verdener fra et designmæssigt, læringsmæssig og/eller kulturelt perspektiv, samt give deltagerne inspiration til udvikling af selvstændige projekter/opgave inden for området. 
Fagligt indhold: NB! Faglig beskrivelse vil blive opdateret løbende i takt med, at projektet udvikles
Denne projektklynge er tænkt som et pilotprojekt samarbejde med vores søsterinstitution i USA, Georgia University of Technology i Atlanta ("Georgia Tech"), repræsenteret af underviser og forsker Celia Pearce. Planen er at afholde en lille række seminarer med invitererede gæsteforelæsere i vores egne "bygninger" i henholdsvis Second Life og There.com. Formålet med seminarene og seminarformen er dobbelt: dels at skabe mulighed for at møde studerende og undervisere fra de respektive institutioner med en viden om fagområdet digital kommunikation, design og kultur, dels at lade deltagerne på egen krop opleve hvordan undervisning og interaktion fungerer i online verdener. Kurset vil derfor gennem en kombination af egne oplevelser og foreslået relevant litteratur inden for feltet sætte de studerende i stand til at analysere og diskutere interaktionsformer, design og læringspotentialet i online verdener som f.eks. There eller Second Life.


Skulle nogle af de deltagende studerende være interesserede i at prøve at udvikle og bygge objekter, huse o.lign på vores "jord" og i forlængelse af undervisningen, er vi også åbne for den mulighed, med hvad det kan indebære. 
Læringsaktiviteter:

Vi forestiller os, at der afholdes ca 4 seminarer/forelæsninger online, eventuelt flere, afhængig af interesse og tilslutning. Seminarene vil foregå henholdvis i Second Life eller There.com. Hertil kommer et introduktionsmøde på ITU, rundvisning på vores "jord" før selve seminarene, fælles vejlednings- og diskussionsmøde på ITU undervejs, og eventuelt opfølgende online møder og uformelle sammenkomster efter selve seminarene er overstået.

Herudover vil der være mulighed for vejledning i selvvalgt projekt, der relaterer sig til seminarenes form eller indhold ved den kursusansvarlige, Lisbeth Klastrup, der også vil være behjælpelig med litteraturhenvisninger o.lign.

Vi håber også (ideelt set), vores online aktiviteter måske kan lægge op til yderligere samarbejde med de studerende på Georgia Tech (f.eks. fælles projektskrivning el. lign).
-------------------
Projektklynge.
Dette er en projektklynge. Studerende, som tilmelder sig dette fag, skal også
registrere deres specifikke projekt i projektbasen.

Du tilmelder dig dette projekt som var det et almindeligt kursus. Men bemærk, at registrering i en projektklynge ikke betragtes som bindende kursustilmelding (kun
relevant for kandidatstuderende). Registreringen er først bindende, når projektaftalen er godkendt af studienævnet.

Projektklyngen som sådan vil ikke fremgå på dit eksamensbevis - det vil være
projektets titel, der er registreret på beviset.
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler: Oplyses senere.