IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Computerspilteori 
Kursusnavn (engelsk):Computer Game Theory 
Semester:Efterår 2004 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:25 
Maks. antal deltagere:50 
Formelle forudsætninger:Kurset angriber spil fra flere forskellige teoretiske og kritiske vinkler,
men der kræves ikke én bestemt faglighed eller ét bestemt
forudgående kursus for at deltage.

Dog vil det være en fordel at have
stiftet erfaring med computerspil i en eller anden form.

Interesse for
teoretiske og analytiske problemstillinger er en fordel. Det forventes at
du deltager aktivt i timene; forelæsningerne er dialogiske og der
lægges op til diskussioner. 

Læringsmål:Kurset skal gøre den studerende i stand til at:


- Forstå og diskutere spil teoretisk - hvad er bestanddelene i et
spil?

- Anvende nye teorier om spil og vurdere disse kritisk

- Vurdere og diskutere spilkoncepter og anvendelsen af spil i
forskellige sammenhænge.

- Analysere spil, og forstå og benytte forskellige analysemetoder. 
Fagligt indhold:Computerspil er uden sammenligning den mest populære form for
digital underholdning. Computerspil driver udviklingen af hardware,
og computerspil er tydeligvis stedet hvor det lykkes for simulering,
grafisk udtryk, interfacedesign og programmering at spille sammen.



Kurset har to overordnede vinkler:


- En overordnet teoretisk vinkel, der diskuterer hvad
computerspil er, hvad de kan og ikke kan, hvordan de forholder sig til
andre genrer, fortællinger osv.


- En mere praktisk vinkel der handler om spilanalyse og
kendskab til konkrete spil og genrer.



Kurset er opbygget med det mål at det teoretiske og det praktiske
aspekt skal komplementere hinanden; at det teoretiske arbejde kan
hjælpe med idéudvikling, og at det praktiske element skal inspirere til
videre teoretisk tænkning.



Kurset følger følgende overskrifter:


Introduktion ¿ Spilkultur og spil-definitioner

Computerspil som medium, spil vs computerspil

Spilgenrer og spil-typologier

Spil-analyse
Spil og rum

Spil vs fortælling
Spil som fortælling ?

Spil og fiktion
Spil, etik og ideologi

Spil som kunstform
Spil som forskningsfelt 
Læringsaktiviteter:12 forelæsninger og 12 øvelsesgange

Kursusformen består af forelæsning, oplæg &
diskussioner, samt øvelser.





NB! I intro-ugen, dvs. fra den 27. august til den 2. september 2004 er der kun forelæsning fra 9.00 - 12.00. Øvelser er med andre ord aflyst. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Den endelige eksamen foretages enkeltvis, mundtligt,
med synopsis. Pensum er givet af underviser.
DKM-specialeforberedende.

Afleveringsfrist for skriftlige arbejder til eksamen er d. 19. november 2004 inden
kl. 12.00 på Eksamenskontoret.  

Litteratur udover forskningsartikler:Aktuelle spil:


Counter-strike & HalfLife, GTA3:VC, NeverWinterNights, EverQuest,
Return To Castle Wolfenstein, samt web-spil.



Teoripensum (med forbehold om endringer):


Aarseth, Espen, ¿Quest Games as Post-Narrative
Discourse¿ in Marie-Laure Ryan (ed.) Narrative Across
Media. University of Nebraska Press (in Press).

Aarseth, Espen <a href=
http://www.hf.uib.no/hi/espen/papers/space/>
¿Allegories of Space: The
question
of
Spatiality in Computer Games¿

Aarseth, Espen <a href=
http://hypertext.rmit.edu.au/dac/papers/Aarseth.pdf>
¿Playing
Research: Methodological
approaches to game analysis¿

Bartle, Richard (1996): <a href=
http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm>\"HEARTS,
CLUBS,
DIAMONDS,
SPADES: PLAYERS WHO SUIT MUDS.

Bringsjord, Selmer: <a href=
http://gamestudies.org/0101/bringsjord/> Is It Possible to
Build
Dramatically
Compelling Interactive Digital Entertainment?

Castronova, Edward (2002): <a href=
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=
294828>
\"Virtual Worlds: A
First-
Hand Account of Market and Society on the Cyberian
Frontier\"

Eskelinen, Markku:<a href=
http://gamestudies.org/0101/eskelinen/> The Gaming
Situation

Falstein, Noah (1999): <a href=
http://www.theinspiracy.com/Ar5Stage.htm > The Five
Stages
of Writing for
Interactive.


Frasca, Gonzalo: <a href=
http://www.jacaranda.org/frasca/ephemeralFRASCA.pdf
>
¿Ephemeral games: Is it barbaric
to
design videogames after Auschwitz?¿

Frasca, Gonzalo: <a href=
http://www.jacaranda.org/frasca/weblog/articles/sim1/
simulation101.html>¿SIMULATION
101: Simulation
versus
Representation¿

Friedman, Ted: <a href=
http://www.duke.edu/~tlove/simcity.htm>\"Making Sense
of Software:
Computer
Games and Interactive Textuality\"

<a href=
http://www.salon.com/tech/feature/2002/08/20/
jenkins_on_donahue/index.html> Henry Jenkins on
Donahue


Jenkins, Henry: <a href=
http://web.mit.edu/21fms/www/faculty/henry3/pub/
gamegirls.htm>Voices from the
combat
zone: Game Girlz Talk Back

Juul , Jesper: <a href=
http://www.jesperjuul.dk/text/timetoplay/> ¿Time to Play¿



Juul, Jesper (2001): <a href=
http://gamestudies.org/0101/juul-gts/> ¿Games Telling
stories? A brief note
on
games and narratives¿

Reynolds, Ren: <A href=
http://www.igda.org/Endeavors/Articles/
rreynolds_intro.htm> ¿Playing a
\"Good\" Game: A
Philosophical Approach to Understanding the Morality of
Games¿

Smith, Harvey: <A href=
http://www.planetdeusex.com/witchboy/articles/
thefuture.shtml> ¿The Future of Game Design¿

Southern, Matthew: <a href=
http://www.igda.org/articles/msouthern_culture.php>¿The
Cultural Study of
Games: More Than Just Games¿

Tronstad, Ragnhild (2001): <a href=
http://www.cosignconference.org/cosign2001/papers/
Tronstad.pdf>\" Semiotic and Non-
Semiotic MUD Performance\"  
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
09.00-12.00 Forelæsning ITU
13.00-16.00 Øvelser ITU