IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):B10 Videnskabteori og e-handel 
Kursusnavn (engelsk):B10 Videnskabteori og e-handel 
Semester:Efterår 2001 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:75 
Formelle forudsætninger:Almene Forudsætninger:
· At være nysgerrig
· At leve som og være studerende
· At ville og turde forandre sig selv
· At kunne undre sig
· At ville og ønske et samfund man selv er med til at skabe
· At have mod til at planlægge og tage på en eventyrlig rejse

Forudliggende kursus forudsætninger:
· Interesse for det videnskabsteoretiske og filosofiske grundlag for det studium hvorfra du kommer
· Interesse i og tro på at alternative videnskabsteoretiske retninger og alternativer filosofier kan danne kernen i og grundlaget for verdens bedste e-handel i en ny økonomi skabt af dialog og fredelig konkurrence mellem kulturer.
 
Læringsmål:At søge at skabe orden i en multi-etnisk, multi-kulturel og multi-metodologisk verden
At udvikle en måde at spørge, undre sig og skabe viden, der går på tværs af eksisterede discipliner/studier
At skabe, virke i og reflektere over fremtidens informationelle samfund i forhold til det industrielle samfund og det agrare samfund
At sætte deltagerne i stand til at forme og tolke og forstå de roller, de måtte komme til at spille i fremtidens samfund, i deres eget liv
At studer og undre sig over buzz-words som "den nye økonomi", "det informationelle samfund", "bio-samfundet", "videnssamfundet", "den vidensbasrede organisation", "den lærende region", "det narrative samfund", "begivenhedens kartografi", "globalisering" osv.
At designe e-handelssystemer med baggrund i alternative videnskabsteoretiske og filosofiske retninger
 
Fagligt indhold:Ledelsesfilosofi og organisationsfilosofi
Filosofi, videnskabsteori, metodelære i forskellige discipliner som teknologi & økonomi, ledelseslære, humaniora, psykologi, samfundsvidenskaberne.

Som grundlag for design af e-handelssystemer:
Rationalismen/Empirismen
Hermenutik/Fænomenologi
Kritisk teori
Pragmatisme
Teleologi
Eksistentialisme
De-konstruktivisme
Feminologi

Den nye økonomi/Globalisering/Videnssamfundet?
Styring, Management og Ledelse
Teorier om design af e-handelssystemer i videnbasret økonomi/økologi
Knowledge Management
Den sociale dialog som design protokol for e-handelssystemer
- kultur, tid og rum
- interessenterne
- værdierne, interesserne
- generative temaer
- kodificering
- abstraktion
- diffusion
Den sociale læringscyklus som design protokol for e-handelssystemer
- filosofikum
- dyder: individuelle, kollektive
- information space
- læring
- økonomisering, kulturelt, socialt, psykisk, økolog(nom)isk, teknologisk, naturvidenskabeligt
- kommunikativ handlen
- æstetisk handlen
- design og handling
- praktikum
 
Læringsaktiviteter:

12x3 lektioner, onsdage kl. 9-12 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

20 min. mundtlig eksamen baseret på miniprojekt  

Litteratur udover forskningsartikler:Se: http://www.ebuss.dk/ebuss/kurser/b10penE01.htm