IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Mobile og globale brugergrænseflader 
Kursusnavn (engelsk):Mobile and global user interfaces 
Semester:Forår 2002 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:25 
Formelle forudsætninger:Før kurset skal du:



1. Kunne designe, programmere og teste mellemstore programmer.


Det forventes at du har færdigheder i programmering svarende mindst til Grundlæggende Programmering (GP)plus Objekt-Orienteret Programmering (OOP) eller Web-programmering. Alternativt at du har deltaget i et stort programmeringsprojekt.


2. Have forudsætninger for selv at sætte sig ind i XML 
Læringsmål:Det overordnede formål med kurset er, at du bliver i stand til at arbejde professionelt med menneske-maskin interaktion i relation til mobile og globale IT-systemer.



Efter kurset vil du:



1. Have et generelt kendskab til menneske-maskin interaktion, og specifikt kunne udpege og forklare hvor mobile og globale brugergrænseflader adskiller sig fra andre brugergrænseflader

2. Kende til en række definitioner af begrebet mobilitet, samt kunne bruge dette begrebsapparat til at kategorisere brugssituationer der omfatter brug af mobile teknologier.


3. Have kendskab til nutidige og fremtidige teknologier inden for mobile og globale interaktionsteknologier, og i en given situation kunne vælge imellem, forskellige interaktionsteknologier ud fra selvstændigt definerede kriterier, f.eks. ud fra en analyse af et IT-systemets målgruppe.


4. Kunne anvende en række teknikker der er særligt velegnede til design af mobile og globale brugergrænseflader.


5. Kunne designe og programmere en brugergrænseflade til et mobilt IT-system.


6. Kunne gennemføre en Usability Test (brugervenligheds-afprøvning) af et mobilt IT-system, under hensyntagen til de særlige forhold der adskiller denne afprøvning fra traditionel Usability Test.


7. Kunne analysere resultaterne af en Mobil Usability test, og selvstændigt kunne anvende test- og analyseresultaterne i designet af en brugergrænseflade.


8. Kunne designe, programmere og teste en brugergrænseflade til et globalt og distribueret IT-system.


9. Kunne diskutere de sociale og etiske implikationer forbundet med mobile og globale brugergrænseflader.


 
Fagligt indhold:

De 12 lektioner i kurset vil omfatte:



1. Overblik over menneske-maskin interaktion med fokus på det særlige ved mobile og globale brugergrænseflader.


2. Mobilitetsbegrebet, samt teknikker til at analysere behov i.f.m. mobilitet.


3. Mobile og globale teknologier: Nu og i fremtiden.


4. - 6. Design af mobilteknologi: Fra teori om design til programmering i praksis.


7. Sociale og etiske aspekter ved mobilitet.


8. Mobil Usability Test.


9. - 11. Globale distribuerede systemer: Fra teori om design til programering i Jini.


12. Afslutning og faget: Hvad har vi lært?

 
Læringsaktiviteter:

For at lære at arbejde professionelt med menneske-maskin interaktion i relation til mobile og globale IT-systemer vil der være:



1. Ugentlige forelæsninger både med forskere og gæster fra praksis.


2. Ugentlige øvelser hvor der trænes i at anvende det der skal læres.


3. Et større projekt hvor du som en del af en gruppe definerer, designer, programmerer og afprøver en mobil applikation

 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i projekt  

Litteratur udover forskningsartikler:Kompendium der udgives specielt til dette fag