Section: Master in IT, Interactive Design
Section: Master in IT, Interactive Design
Section: Master in IT, Interactive Design
Section: Master in IT, Interactive Design
Section: Master in IT, Interactive Design
Section: Master in IT, Interactive Design

Kurset handler om kommunikations- og innovationsteori, kommunikationsprocesser, målgruppeopfattelser, samt introduktion til kvalitative og kvantitative metoder til målgruppeanalyse.

I kurset indgår et projekt, hvor I skal lave en målgruppeanalyse i praksis.

Grupperne til projektet skal være på min. 4 personer og projektrapporten er sat til at være på max. 35 sider eksklusiv bilag.

Der vil være én obligatorisk midtvejsevaluering, hvor I skal opponere på en anden gruppes projektrapport.

Hovedlitteratur:

- Viktor Chr. Rasmussen og Louise Harder Fischer(2008), Målgruppeanalyse –   kend din målgruppe, Nyt Teknisk Forlag

- Bente Halkier, Fokusgrupper, Samfundslitteratur(2008)

- Kompendium til kurset

Alle tre ting kan købes i KUA’s boglade.

 

Struktur

Planen er bygget op så denne måde:

1: Dagens oplæg og tema

2: Hvilke øvelser eller opgaver, der er på kurset. Besvarelse af opgaven sendes til underviseren fredagen før undervisningen.

3: Litteraturliste med sidetal på hvad der skal læses fra gang til gang

 

Der er fjorten kursusgange, fordelt ud over efteråret frem til og med den 10. december.  Undervisningen starter kl. 17 og slutter kl. 20.50 – og veksler mellem, oplæg, øvelser og arbejde med jeres projektrapport.

Section: Master in IT, Interactive Design

INDHOLD:

Kurset introducerer deltagerne til teori, principper og praksis indenfor usability, med udgangspunkt i de fagområder usability traditionelt relaterer til: Human-computer Interaktion, interaktionsdesign, psykologi, human factors, Informationsarkitektur, målgruppeanalyse og etnografi. 
Dertil trækker kurset på emner fra områder som webdesign, softwareudvikling og projektledelse. 

Det gives som 14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser Øvelser foregår i grupper af 5-6 deltagere. De er primært praktisk udførelse af udvalgte metoder der kan relateres til usability, eksempelvis kortsortering, brugertest, ekspertvurdering, tilgængelighedstest, spørgeskemaundersøgelser, A/B-test og analyse af øjenbevægelser.  Deltagerne forventes at bruge øvelsestid til praktisk udførelse og diskussion, mens der må forventes ekstra arbejdstid til de mindre skriftlige afleveringer der er knyttet til hver øvelse. 


Øvelsesrækken afsluttes med en samlet rapport, som de studerende fremlægger og diskuterer ved sidste forelæsning. 

TID: Onsdage 17:00 til 18:50 forelæsning i lokale 5A60. Øvelser efterfølgende. 

Section: Master in IT, Interactive Design